"دیوید میور" خبرنگار شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز آمریکا در برنامه «اخبار امشب جهان» ، با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید مصاحبه کرد.

پایگاه اینترنتی ای بی سی نیوز متن این مصاحبه را به شرح زیر منتشر کرد:

ترامپ در پاسخ به این سوال خبرنگار که "بگذارید از شما سئوال کنم، آیا عظمت این شغل هنوز شما را تحت تاثیر قرار نداده است"، گفت: عظمت این شغل برخی اوقات من را تحت تاثیر قرار می دهد و این مقیاس تاثیر گذاری، بسیار زیاد است. شما جایی واقعا این موضوع را می بینید که دارید با ژنرال ها درباره مشکلات جهان صحبت می کنید. ما مشکلاتی در جهان داریم. اینها مشکلاتی بزرگ هستند. صنایع هم به سبب وسعتی که دارند من را تحت تاثیر قرار می دهند. من دیروز با نمایندگان ارشد شرکت فورد و جنرال موتورز بودم که افراد بسیار فوق العاده‌ای هستند. آنها قصد دارند کارهای بزرگی در آمریکا انجام دهند. آنها قصد دارند کارخانه ها را دوباره در همین جا در آمریکا بسازند. اما وقتی وسعت کار را حتی به عنوان یک بازرگان می بینید و سرمایه گذاری که شرکت های بزرگ قصد دارند انجام بدهند،حتی در این باره هم تحت تاثیر قرار می گیرید. اما همانطور که من در مبارزات انتخاباتی قول دادم، قصد داریم دوباره مشاغل را به آمریکا باز گردانیم.

ترامپ در پاسخ به سوال دیگر درباره قصد وی برای احداث دیوار در مرز با مکزیک و اینکه آیا مالیات دهندگان آمریکایی هزینه احداث این دیوار را خواهند پرداخت، گفت: بالاخره مشخص خواهد شد که در مورد مکزیک چه اتفاقی می افتد. ما تقریبا به زودی قصد داریم این مذاکرات را شروع کنیم. مکزیک به شکلی به ما پول می دهد که من خواهم گفت.

وی با تاکید بر این موضوع که مکزیک پول احداث این دیوار را خواهد پرداخت گفت: تمام مسئله این است که ما در تاریخ بعدی، پول های خود را از هر معامله‌ای که با مکزیک انجام دهیم پس می گیریم. اکنون، من می توانم یکسال صبر کنم و احداث دیوار را به تعویق بیندازم. اما من می خواهم دیوار را بسازم. ما مجبوریم دیوار را بسازیم. من در مبارزات انتخاباتی درباره احداث این دیوار صحبت کردم. این خیلی مهم است. اما این دیوار برای ما هیچ هزینه‌ای ندارد.

خبرنگار آمریکایی از ترامپ پرسید: اما شما اغلب در این باره صحبت می کردید که مکزیک پول این دیوار را می پردازد و شما دوباره می گویید آنها این پول را به ما باز می گردانند. رئیس جمهور مکزیک در روزهای اخیر گفت مکزیک مطلقا پولی نمی پردازد، و گفت: «این کار بر خلاف شرافت ما به عنوان یک کشور و نیز خلاف شرافت مکزیکی هاست.»

ترامپ پاسخ داد: دیوید، رئیس جمهور مکزیک مجبور است این حرفها را بزند. او مجبور است اینها را بگوید. اما من به شما می گویم که پرداخت پول انجام می شود. این کار به شکلی که شاید شکلی پیچیده باشد صورت می گیرد. شما باید درک کنید آنچه می گویم به نفع آمریکاست. این وضع برای مکزیک هم خوب خواهد بود. ما می خواهیم یک مکزیک بسیار با ثبات و بسیار قوی داشته باشیم. این مکزیک حتی قدرتمندتر از آن چیزی خواهد بود که اکنون است. اتفاق های زیادی در سراسر مکزیک روی می دهد که آنها خواستارش نیستند. من فکر می کنم احداث این دیوار برای هر دو کشور خوب خواهد بود. و من فکر می کنیم این رابطه بهتر از قبل خواهد بود.

می دانید، ما دو سال قبل یک زندانی در مکزیک داشتیم که تلاش می کردیم وی را از زندان بیرون بیاوریم. مکزیک به ما کمک نمی کرد. من به شما می گویم، آن روزها پایان یافته‌اند. فکر می کنم ما در پایان، رابطه‌ای بسیار بهتر با مکزیک خواهیم داشت. ما دیوار را احداث می کنیم و به شکلی بسیار جدی، مکزیک پول دیوار را می پردازد.

خبرنگار ای‌بی‌سی نیوز پرسید: شما به برخی از طرفدارانتان چه می گویید که ممکن است بگویند «یک دقیقه صبر کن، من فکر می کردم مکزیک می خواهد از همان ابتدای کار، پول احداث دیوار را بپردازد».

رئیس جمهور آمریکا گفت: خب، من خیلی ساده می گویم که آنها پول احداث دیوار را می پردازند. من هیچوقت نگفتم مکزیک از همان ابتدا پول احداث دیوار را می پردازد. من گفتم مکزیک پول دیوار را می پردازد. اما آنچه من به طرفدارانم گفتم این است: «آیا می خواهید من پیش از انعقاد این قرارداد دو یا سه سال صبر کنم؟» زیرا ما مجبوریم درخصوص نفتا، توافقنامه امضا کنیم زیرا ما داریم ضربه می خوریم. ما کسری تجاری شصت میلیارد دلاری داریم. بنابراین، اگر شما بخواهید، من می توانم دو سال صبر کنم و بعد ما می توانیم این کار را خیلی قشنگ و به آسانی انجام دهیم. من می خواهم کار احداث دیوار بلافاصله آغاز شود. هر طرفداری که دارم -- افراد زیادی تلفن می زنند، توئیت می کنند و با ارسال نامه اعلام می کنند از این موضوع خوشحالند. پول احداث این دیوار باز پرداخت می شود.

ترامپ در پاسخ به این سوال که چه زمانی احداث دیوار آغاز خواهد شد، گفت: به محض اینکه بتوانیم. به محض اینکه از لحاظ فیزیکی بتوانیم این کار را انجام دهیم. من می گویم ظرف چند ماه. بله، می گویم ظرف چند ماه. به طور قطع، برنامه ریزی بلافاصله آغاز می شود. ما ظرف مدت کوتاهی، طرح های واقعا خوب و واقعا قوی خواهیم داشت.

رئیس جمهور آمریکا درباره مهاجران غیر قانونی که در این کشور حضور دارندف گفت: آنها نباید خیلی نگران باشند. آنها به طور غیر قانونی اینجا هستند. آنها نباید خیلی نگران باشند. من قلب بزرگی دارم. ما قصد داریم از همه مراقبت کنیم. ما به طرف داشتن یک مرز بسیار قوی پیش می رویم. ما یک مرز بسیار قوی خواهیم داشت. زمانی که شما افرادی بزرگ دارید که اینجا هستند و کاری خوب انجام داده اند، این افراد باید خیلی کمتر نگران باشند. ما پس از یک دوره چهار هفته‌ای، به سیاستی در این باره دست پیدا می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به مهاجران غیر قانونی اجازه داده می‌شود که در این کشور باقی بمانند: من چهار هفته دیگر به شما می گویم. اما من به شما می گویم، ما در این باره و وضع کل مهاجرت بررسی می کنیم. ما با قلبی بزرگ در این باره بررسی می کنیم. در حال حاضر، ما با جنایتکارانی روبرو هستیم که اینجا هستند. افراد واقعا بدی در آمریکا هستند. این افراد باید نگران باشند زیرا از آمریکا بیرون انداخته می شوند. ما آنها را بیرون می اندازیم. ما به سرعت آنها را بیرون می اندازیم. من این کار را به عنوان مهم ترین اولویت برای ژنرال کِلی وزیر امنیت داخلی آمریکا تعیین کرده ام.