محمود الزهار  از اعضای ارشد حماس در انتقادی بی‌سابقه، «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی این جنبش را مسئول اتفاقاتی در این جنبش دانست که پس از اتفاقات سوریه رخ داد.

الزهار اعلام کرد وی برای تشکیل یک ائتلاف در داخل حماس که ریاست وی بر دفتر سیاسی این جنبش را تضمین کند، تلاش می‌کند و در ادامه گفت حضور ایران در سوریه برای تضمین توازن در منطقه مهم است.

الزهار  گفت: پس از اینکه خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در رعایت اصولی که حماس برای آن تشکیل شده، کوتاهی کرد، خودم را برای ریاست دفتر سیاسی حماس شایسته‌تر می‌دانم.

این عضو حماس در ادامه از سیاست‌های مشعل و اسماعیل هنیه معاون ریاست دفتر سیاسی حماس انتقاد کرد و آن را تابع قطر دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پشتوانه‌ای حقیقی برای فلسطینی‌هاست و تهران با پول و سلاح ، مقاومت را علیه دشمن صهیونیستی یاری می‌کند.

الزهار به سوریه پرداخت و تأکید کرد: حضور ایران در سوریه برای تضمین توازن قوا در منطقه لازم است و آنچه درباره برخی کشتارها در حلب منتشر شده، قصه‌های رسانه‌های غربی در راستای تلاش برای سرنگونی نظام بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است؛ اینگونه داستان ها و فریب‌ها دیگر برای همه تکراری شده و کسی آن را باور نمی‌کند؛ من هم ‌چنان از محکم‌ترین مخالفان مداخله در آنچیزی هستم که «انقلاب سوریه» نامیده می‌شود و مورد حمایت آمریکاست.

وی تأکید کرد: حماس با ترک سوریه (در سال 2011) مرتکب اشتباه شد و خالد مشعل مسئول آن است. ما کمک‌هایی که سوریه به ما کرده را فراموش نمی‌کنیم، سوریه دیرزمانی بود که به دژ مستحکم حماس و مقاومت تبدیل شده است اما ما این کشور را ترک کردیم و به دلیل رویکردهای جنبش (حماس) با تاثیرپذیری از برخی کشورها، دمشق را ترک کردیم.

الزهار درباره اوضاع داخلی حماس نیز گفت: رهبران حماس با محور قطر و ترکیه در ارتباطند و همین موضوع عامل تحت پیگرد قرار دادن جنبش «صابرین» در نوار غزه است؛ من تأکید می‌کنم حماس همچنان بر عهد خود مبنی بر تأیید جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است.

وی در ادامه بر عدم مداخله حماس در امور مصر نیز تأکید کرد و گفت: حماس در امور داخلی مصر مداخله نخواهد کرد و اگر اتفاقی افتاده، فقط شاخه نظامی حماس (گردان‌های القسام) مسئول آن هستند.
الزهار سپس خواستار مجازات کسانی شد که به گفته وی، حماس را به نفع دستورکارهای خارجی یا منافع شخصی می‌فروشند.

الزهار درباره آشتی داخلی فلسطین نیز گفت: هیچ آشتی میان ما و تشکیلات خودگردان وجود نخواهد داشت زیرا ایدئولوژی ما و  او متفاوت است.