درخواست آمریکا برای اجرای تحریم ها علیه شرکت هواپیمایی ماهان با مقاومت سرسختانه اروپا مواجه شده است؛ این مطلبی است که یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت.

 

در همین حال سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد تحریم ماهان، ضمن حمایت از ادامه پروازهای ماهان به اروپا تأکید کرده که آمریکا صلاحیت ورود به اقدامات اروپا را ندارد.

 

شرکت هواپیمایی ماهان 5 سال پیش به بهانه هایی واهی از جمله کمک به ترور یک سفیر خارجی در آمریکا توسط وزارت خزانه داری این کشور تحریم شد. این شرکت بعدها آماج اتهامات گسترده ای از جمله ارسال سلاح به سوریه و یمن هم شد تا تحریم های یک جانبه ضدآمریکایی به بهانه «حمایت از تروریسم» تثبیت شود. با این حال اتحادیه اروپا این شرکت را تحریم نکرده و روزانه پروازهای آن به کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

 

درست چند هفته پس از توافق هسته ای که هیچ ارتباطی به تحریم های ماهان نداشت، اولین پروازهای ماهان به مونیخ آلمان راه اندازی شد و بعد از آن نیز پرواز تهران- پاریس این شرکت مجدد راه افتاد تا اروپا نشان دهد بنا ندارد به تحریم های یک جانبه آمریکا در این زمینه اهمیتی بدهد.

 

در همین حال دویچه وله (یک خبرگزاری آلمانی) در مورد اختلاف نظرهای اخیر آمریکا و اروپا برای ادامه تحریم ها علیه ماهان نوشت: «کشورهای اروپایی درخواست آمریکا برای تحریم ماهان را رد کرده‌اند.» اشاره این پایگاه خبری در حالی است که ماهان در حال حاضر برخلاف تحریم های آمریکا به چند کشور اروپایی آلمان، فرانسه، دانمارک و روسیه پرواز دارد. در همین باره، یک مقام در وزارت خزانه‌داری آمریکا به آسوشیتدپرس گفته است که «ایالات متحده تلاش می کند که این کشورها را به همکاری با اقدامات آمریکا برای مختل کردن شبکه مالی ماهان متقاعد کند، اما با مقاومت سخت این کشورها مواجه شده است.»

 

سخنگوی اتحادیه اروپا هم در این باره تصریح کرد: «هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم‌های اروپا نیست و ایالات متحده هم هیچ اختیاری برای تصمیم‌گیری در مورد قوانین اروپا ندارد.»


جان کربی: به تلاش برای همراه کردن اروپا در تحریم ماهان ادامه می دهیم

 

از سویی دیگر جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: «واشنگتن به گفت‌وگو با اروپا برای تحریم کردن شرکت هواپیمایی ماهان ادامه می‌دهد.» به گفته کربی «آمریکا به تعامل با شرکای اروپایی خود در مورد اقدامات تحریک‌آمیز و حمایت این کشور از تروریسم ادامه می‌دهد.» گفتنی است امانوئل اوتولنگی کارشناس ایران در مرکز تحریم‌های بنیاد دفاع از دموکراسی، به شدت از تصمیم اروپایی ها برای حمایت از ماهان انتقاد کرده است. اختلاف نظر بین آمریکا و اروپا در مورد تحریم های ایران در شرایطی است که اتحادیه اروپا تحریم های مربوط به تروریسم آمریکا را نادیده گرفته است و هفته گذشته تحریم هایش را علیه بانک صادرات لغو کرد.