به گزارش پارس به نقل از فارس، سازمان اطلاعات آلمان برای نظارت بر کاخ ریاست جمهوری فرانسه به سازمان امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) کمک کرده است.  

شبکه خبری فرانس24 به نقل از یک رسانه آلمانی نوشت، سازمان اطلاعات فدرال آلمان به سازمان امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) برای عملیات جاسوسی سیاسی از مقامات عالی‌رتبه کاخ الیزه کمک کرده است.

این رسانه آلمانی به نقل از یک منبع از سازمان اطلاعات فدرال آلمان نوشت: توجه این جاسوسی‌های سیاسی بر کشورهای همسایه و موسسات اتحادیه اروپا بوده است.

اسناد سازمان اطلاعات آلمان نشان می‌دهد، دفتر «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان سال 2008 و در دوره اول صدارت مرکل از همکاری آلمان در برنامه جاسوسی اقتصادی آلمان خبر داشت.

مخالفان مرکل در آلمان پیش از این، از دولت به دلیل دروغگویی در بیانیه‌ای مبنی بر عدم اطلاع از هر جاسوسی اقتصادی توسط ان‌اس‌ای، انتقادکرده بود.

به دنبال انتشارات اخیر، هفته گذشته گزارشاتی در اشپیگل منتشر شد که افشا کرد مقامات سازمان اطلاعات فدرال آلمان به مدت بیش از 10 ان‌اس‌ای کمک کردند تا از اهداف اروپایی‌ها که شامل منافع آلمان می‌شود، جاسوسی کنند.

یکی از این اهداف، شرکت هوافضای فرانسوی-آلمانی گروه ایرباس بود که رقیبی برای شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکاست. اشپیگل گفت مقامات سازمان اطلاعات فدرال آلمان، آی‌پی آدرس‌های اینترنتی و شماره تلفن‌ها را دراختیار ان‌اس‌ای می‌گذاشتند.

انتقال این اطلاعات ابتدا در سال 2008 صورت گرفت اما به طور کامل تا ماه گذشته به مرکل گزارش نشده بود.

دولت «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان که پیشتر از این‌که هدف جاسوسی های دولت آمریکا بوده، شکایت داشت اکنون با گزارشات خجالت‌آور متعددی روبروست که آلمان خودش نقش یک جاسوس را برای همکاری با سازمان امنیت ملی آمریکا ایفا کرده است. این همکاری در زمینه جاسوسی از متحدان آمریکا من جمله مقامات فرانسه و هم‌چنین شرکت‌های آلمانی صورت گرفته بود.