بلومبرگ با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: سرعت رشد نرخ تورم در انگلیس بیش از پیش‌بینی ماه گذشته کارشناسان اقتصادی بوده است. نرخ تورم در ماه سپتامبر و برای نخستین‌بار از نوامبر سال 2014، به یک درصد افزایش یافت که در مقایسه با ماه اوت (شاخص سالیانه 0.6 درصد) تقریباً دو برابر شده است. 

 

در ادامه گزارش آمده است: با این وجود، بانک مرکزی انگلیس دو برابر این میزان را جزء اهداف برنامه‌ریزی شده خود قرار داده است. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود کاهش شدید ارزش پوند در برابر دلار آمریکا -به دنبال رأی مثبت انگلیسی‌ها به خروج این کشور از اتحادیه اروپا- به افزایش شدید شاخص بهای مصرف‌کننده بینجامد. 

 

پیامدهای منفی کاهش ارزش پوند از هم‌اکنون، اقتصاد انگلیس را تحت تأثیر قرار داده است. شرکت خرده فروشی انگلیسی «تسکو» به طور علنی نسبت به افزایش قیمت‌ها اعتراض کرده است. از سوی دیگر، شهروندان انگلیسی که به خارج از این کشور سفر می‌کنند، اکنون مجبور هستند برای تبدیل پوند به دلار و یورو، پول بیشتری پرداخت کنند. 

 

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید: مسئله اینجاست که بانک مرکزی انگلیس چه درصدی را برای بالاترین سطح تورم در این کشور در نظر گرفته است. نتایج نظرسنجی روز سه‌شنبه بلومبرگ نشان می‌دهد کارشناسان اقتصادی برای سال آینده میلادی، نرخ متوسط تورم 2.2 و برای سال 2018 نرخ 2.3 درصد را پیش‌بینی می‌کنند. این در حالی است که برخی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نرخ 3 درصدی تورم را نیز برای سال 2017 پیش‌بینی کرده‌اند. 

 

با این وجود، بیش از 70 درصد کارشناسان اقتصادی شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ معتقدند «کمیته سیاست‌گذاری پولی» بانک مرکزی انگلیس سوم نوامبر سال جاری میلادی، نرخ بهره را تا یک دهم درصد کاهش خواهد داد.