نشست سران اتحادیه اروپا در اسلواکی به شدت بر موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا متمرکز است. شهری که ترزا می، نخست وزیر انگلیس، در آن حاضر نشد. برنامه نهایی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا احتمالا تا 5 ماه دیگر آغاز می شود.

 
دونالد توسک بارها اظهار کرده است انگلیس بدون ارائه برنامه خروج خود از اتحادیه اروپا تحت ماده 50 قانون این اتحادیه و ارائه فرصت دو ساله برای آن، نمی تواند به صورت قانونی دست به این کار بزند.

 

نظام قانونی اتحادیه اروپا به گونه ای طراحی شده است تا هر کشوری که تصمیم به خروج از آن می گیرد، قدرت را در اختیار اتحادیه قرار می دهد و در صورتی که نتواند در دو سال به توافقی برای خروج دست یابد، امتیاز و بازار خود را از دست می دهد.

 

مسئولان انگلیسی در نظر دارند تا این کشور تا اوایل سال 2019 از اتحادیه اروپا خارج شود؛ اما در حال حاضر دو طرف با احتیاط عمل می کنند. 

 

از یک سو لندن امیدوار است دسترسی خود را به بازار آزاد اروپا حفظ کند و در عین حال از ورود مهاجران کاری جلوگیری کند. از سوی دیگر بروکسل دو شرط اصلی وضع کرده است، انگلیس بدون این که به کارگران اروپایی اجازه دسترسی به بازار کار این کشور را بدهد، به بازار محصولات اتحادیه اروپا دسترسی نخواهند داشت.