کرملین اعلام کرد رئیس‎‏جمهور روسیه، توافقنامۀ بین‌دولتیِ استقرار نیروی هوایی روسیه در سوریه را امضا کرده ‌است.

 

این توافق بین مسکو و دمشق در تاریخ 26 اوت 2015 (4 شهریور 1394)، حدود یک ماه پیش از آغاز عملیات هوایی ارتش روسیه علیه گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه، امضا شده‌بود و در ماه جاری به تصویب پارلمان روسیه رسید.

 

براساس این توافقنامه، مسکو می‌تواند تا هر زمان که لازم باشد نیروهای نظامی خود را در پایگاه هوایی حمیمیم در جنوب‏‌شرقی شهر بندری لاذقیه در شمال‌غرب سوریه، حفظ کند.

 

    سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد: «بر اساس قانون فدرال، توافقنامۀ میان روسیه و جمهوری عربی سوریه برای استقرار گروه هوایی نیروهای مسلح روسیه در خاک جمهوری عربی سوریه، مصوب شده‌است.»

در این بیانیه آمده‌است که استقرار نیروی هوایی روسیه در پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه به درخواست دولت سوریه و بدون دریافت پول صورت گرفته‌است.

 

براساس این توافق، کارکنان نظامی روسیه در سوریه از مصونیتی همانند آن‌چه کنوانسیون وین برای دیپلمات‌ها تعیین‌ کرده‏‌است، برخوردار خواهند‌بود.  

 

نیروهای نظامی روسیه همچنین هنگام ورود به خاک سوریه، مشمول بازرسی مرزی نخواهند‌شد.

 

خبرگزاری اینترفکس روسیه اوایل هفتۀ جاری به نقل از نیکلای پانکوف، معاون وزیر دفاع روسیه، نوشت مسکو قصد دارد پایگاه نیروی دریایی خود در شهر طرطوس در غرب سوریه را نیز به پایگاهی دائمی مبدل کند.

 

مسکو از هشتم مهر سال گذشته به درخواست دولت سوریه حملات هوایی خود را علیه مواضع تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های وابسته به گروه تروریستی القاعده در خاک سوریه، آغاز کرده‌است.