آمریکا و انگلیس با پشتیبانی خود از حمله عربستان به یمن موفق شدند، یمن را به کشوری جنگ زده تبدیل کنند.

این حمایت پس از سپری شدن بیش از 18 ماه هنوز هم ادامه دارد و هیچ چیزی از گزند حمله‌های عربستان در امان نمانده است. همانطوری که پیش بینی می‌شد اعضای مجلس سنای آمریکا چهارشنبه هفته گذشته فروش سلاح‌های آمریکا به ارزش یک میلیارد و 15 میلیون دلار را تایید کردند. طرح فروش سلاح آمریکا به عربستان در مجلس سنا با 71 رای موافق در برابر 27 رای مخالف به تصویب رسید.

نمایندگان مخالف فروش سلاح آمریکا به عربستان گفته‌اند که نسبت به نقش عربستان در جنگ یمن و کارنامه سیاه این کشور در زمینه حقوق بشر بسیار نگران هستند و فروش سلاح به ریاض می‌تواند باعث گسترش رقابت تسلیحاتی در منطقه شود.

وزارت دفاع آمریکا در نهم آگوست اعلام کرد وزارت امور خارجه با فروش 130 تانک از نوع «ابرامز» و 20 خودروی زرهی و تجهیزات دیگر به عربستان موافقت کرده است. آمریکا در سال 2015 میلادی هم با قرارداد فروش سلاح به عربستان به ارزش 5 میلیارد و 900 میلیون دلار موافقت کرد.

موافقت نمایندگان آمریکا برای فروش سلاح به عربستان در شرایطی صورت گرفت که ماه گذشته میلادی سازمان نظارت بر فروش سلاح در کنفرانسی که در ژنو برگزار کرد از کشورهای بزرگ صادر کننده سلاح خواست به دلیل جنگ عربستان علیه یمن فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند.

این سازمان کشورهای صادر کننده سلاح از جمله آمریکا و فرانسه را به ارتکاب بدترین شکل نفاق و دورویی، زیرپانهادن قوانین بین الملل به طور آشکار از راه فروش سلاح های کشنده به عربستان متهم کرد.

«آناماکدونالد» مدیر سازمان نظارت بر فروش سلاح گفت: کشورهای صادر کننده سلاح به عربستان با ادامه فروش سلاح به این کشور بدترین نفاق و دورویی را در پیش گرفته‌اند. اگر چه آمریکا متهم به دورویی در فروش سلاح شده است اما انگلیس هم مانند آمریکا به عربستان سلاح می‌فروشد. به طوری که دولت انگلیس از سوی کمیته دفاع در پارلمان این کشور زیر فشار قرار گرفته تا به فروش سلاح به عربستان پایان دهد.

این کشور مدعی شد که قصد دارد کمک‌های انسان دوستانه خود را از مردم یمن که در نتیجه جنگ رنج می‌برند، افزایش دهد. «بریتی باتل» وزیر توسعه انگلیس گفت: دولت این کشور 3 میلیون ین استرلینی به مردم یمن کمک می‌کند تا میزان کمک‌های این کشور به مردم یمن به 100 ین استرلینی برسد.

نفاق و دوررویی انگلیس در شرایطی است که این کشور در حالی ادعای ارائه کمک‌های مالی به مردم یمن را می‌کند که کمک‌های مالی این کشور به مردم یمن از کمتر از 10 میلیون ین استرلینی بود. این در حالی است که این کشور با قرارداد فروش سلاح به عربستان با ارزش 3 میلیارد ین استرلینی موافقت کرده است. ناظران بر این باورند که اگر انگلیس می خواهد به طور واقعی به مردم یمن کمک کند باید به فروش سلاح به عربستان پایان دهد.

سازمان پزشکان بدون مرز در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد کارد پزشکی خود را به خاطر شدت حمله‌های جنگنده‌های عربستان به یمن از این کشور خارج خواهد کرد. این سازمان افزود: افزایش حمله‌های عربستان به یمن سبب شده است تا خدمات رسانی ناممکن شود. چند روز پیش سازمان عفو بین الملل اعلام کرد یک بمب هوایی ساخت آمریکا بیمارستانی را که توسط این سازمان مدیریت می شود، هدف قرار داد.