در بیانیه پایانی این نشست آمده است: سران اتحادیه اروپا متعهد شدند که طرحی ارائه دهند که مردم بتوانند به آن اعتماد و از آن حمایت کنند. ما اطمینان داریم که اراده و ظرفیت لازم برای دستیابی به این هدف وجود دارد. 

در ادامه این بیانیه آمده است که «گرچه اتحادیه اروپا کامل نیست، اما بهترین ابزار در دسترس برای مقابله با چالش های پیش رو است». 

در بیانیه روز جمعه همچنین تاکید شده است که این فرآیند شش ماهه سرانجام به نشست ماه مارس سران اتحادیه اروپا منتهی می شود که همزمان با شصتمین سالگرد امضای معاهده تاسیس این اتحادیه در رم پایتخت ایتالیا برگزار خواهد شد. 

** نشست مشترک مرکل و اولاند، بدون حضور رنتسی 

پس از پایان نشست روز جمعه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه هم در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند. 

خبرگزاری فرانسه در این رابطه نوشت که حضور غیرمنتظره مرکل و اولاند در یک کنفرانس خبری نشان می دهد که آلمان و فرانسه طلیعه دار سیاست گذاری های آتی اتحادیه اروپا هستند. 

مرکل با تکرار اظهارات پیشین خود مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا در یک «وضعیت بحرانی» قرار گرفته است، گفت : آلمان و فرانسه برای اجرای موفقیت آمیز این طرح، نقش خود را با جدیت در ماه های آینده ایفا می کنند. 

اولاند نیز تاکید کرد که دو کشور برای دستیابی به نتایج عینی به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد. 

اما «متئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا از جمله افرادی بود که از نتیجه نشست روز جمعه اعلام رضایت نکرد. خبرگزاری رویترز به نقل از رنتسی نوشت که وی به همین علت از حضور در کنفرانس خبری مشترک با سران آلمان و فرانسه اجتناب کرده است. 

وی پس از پایان نشست در جمع خبرنگاران گفت که از توافق های صورت گرفته روی مسئله رشد اقتصادی و مهاجرت رضایت نداشته است. 

** مذاکرات تا اعلام خروج رسمی انگلیس آغاز نخواهد شد 

سران اتحادیه اروپا همچنین در نشست روز جمعه توافق کردند که هیچ مذاکره ای تا اجرای رسمی روند دو ساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا صورت نخواهد گرفت. 

با توجه به اینکه پس از فعال سازی ماده ۵۰ پیمان لیسبون، انگلیس تنها دو سال زمان دارد تا با ۲۷ عضو دیگر این اتحادیه برای تعیین چارچوب همکاری در زمینه تجارت و مهاجرت به توافق برسد، دولت جدید این کشور اصرار دارد که پیش از آغاز شمارش معکوس، زمینه این مذاکرات مهم و سرنوشت ساز فراهم شود. 

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا روز جمعه در همین رابطه گفت که نمی توان نشست روز جمعه را مایوس کننده خواند و درک می کند که انگلیس زمان بیشتری برای تصمیم گیری در این رابطه نیاز داشته باشد. 

توسک افزود که گرچه دولت انگلیس می تواند فعال سازی ماده ۵۰ پیمان لیسبون و فرآیند خروج از اتحادیه اروپا را حتی به ژانویه یا فوریه آینده میلادی موکول کند، اتحادیه اروپا از هم اکنون خود را برای این مهم مهیا کرده است.