این افشاگری روز چهارشنبه (17 شهریور) در کنفرانسی با نام «سیاست امنیتی اروپا» در بروکسل، پایتخت بلژیک اعلام و مشخص شد که اکثریت قریب به اتفاق تروریست‌های تکفیری ساکن اتحادیۀ اروپا، شهروند کشورهای اروپایی هستند.

کارشناسان حاضر در این کنفرانس با بررسی آنچه سیاست امنیتی شکست خوردۀ اتحادیۀ اروپا خوانده می‌شود، می‌گویند این تروریست‌ها، که در سراسر 28 کشور عضو این اتحادیه پراکنده هستند، آرزوی اجرای حملات مرگبار بیشتری را در خاک اروپا درسرمی‌پرورند.
در این کنفرانس از نبود رویکرد هماهنگ برای مقابله با تروریسم و سطوح ضعیف به اشتراک‌گذاری اطلاعات میان کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا انتقاد شد.
جرمی شاپیرو، مدیر بخش تحقیقات شورای روابط خارجی اروپا در این باره گفت: «این تهدیدها دست‌کم در اروپا، بیشتر از سیاست‌های ناکارآمد و دشوار داخلی نشأت گرفته است تا از منابع خارجی.»
میشل بارنیه، کمیسر سابق اتحادیۀ اروپا نیز با تأکید بر ضرورت تأمین امنیت مرزهای کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا گفت ممکن است این تروریست‌ها از بحران آوارگان که اروپا با آن روبروست به طور بالقوه سوء استفاده کنند و با چهرۀ مبدل به عنوان پناهجو وارد این اتحادیه شوند.
وی افزود: «هم‌اکنون حدود 250 هزار سوری در لیبی منتظر فرصتی برای عبور از دریا هستند و بدون در نظر گرفتن پناهجویان در لبنان و اردن حدود 3 میلیون آوارۀ سوری در ترکیه به سر می‌برند، بنابراین، این مسئله پایان نیافته است.»
تعداد زیادی از آوارگانی که از کشورهای ناآرام در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌گریزند، در جستجوی زندگی بهتر به اروپا وارد شده‌اند. اغلب آنان از طریق مسیرهای دریایی، خود را به مرزهای خارجی اتحادیۀ اروپا می‌رسانند.
در همین حال، کشورهای اروپایی در چند سال گذشته شاهد تلاش تعدادی از شهروندان خود برای پیوستن به گروه‌‌های تروریستی در خاورمیانه بوده‌اند. سازمان اطلاعات جنایی اتحادیۀ اروپا (یوروپل) در فوریه اعلام کرد، گفته می‌شود از سال 2011 حدود 30 هزار پیکارجو از بیش از 100 کشور جهان برای پیوستن به گروه‌های تروریستی تکفیری به سوریه و عراق سفر کرده‌اند.
تروریست‌های اروپایی می‌توانند به طور بالقوه به میهن خود بازگردند و با استفاده از تجارب جنگی خود در آنجا به اجرای حملات بپردازند.
داعش در نوامبر سال گذشتۀ میلادی، پاریس، پایتخت فرانسه را هدف یک رشته حملات قرار داد که در مجموع 130 کشته بر جای گذاشت. نتایج تحقیقات دربارۀ این حادثه نشان داد که عاملان آن عمدتاً بلژیکی بودند.
در 2 بمب‌‌گذاری در بروکسل در مارس دست‌کم 14 نفر کشته و حدود 100 نفر دیگر زخمی شدند. در یک بمب‌گذاری جداگانه در یکی از ایستگاه‌های مترو در این شهر نیز حدود 20 نفر کشته و حدود 100 نفر زخمی شدند.
بلژیک، که اغلب مؤسسات اتحادیۀ اروپا و مقرهای ناتو در آن قرار دارد، به عنوان منبع اولیۀ جذب نیرو برای داعش در اروپا شناخته شده است.
تروریست‌های داعش عمدتاً در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند.