منابع رسانه ای روس از پایان قریب الوقوع عملیات بازسازی ناو هواپیما بر ناو آدمیرال کوزنتسف برای اعزام به سواحل سوریه خبر می دهند.

 

بازسازی ناو هواپیمابر روس برای اعزام به سوریه+عکس

 

به گزارش خبرگزاری رسمی روسیه "اسپوتنیک"، منابع نزدیک به ارتش روسیه بر اتمام عملیات بازسازی کامل ناو مذکور تا پایان شهریور ماه سال جاری تاکید کرده اند. این منابع گفتند که بنابر دستور ستاد فرماندهی ارتش روسیه ناو هواپیمابر کوزنتسف بلافاصله پس از تعمیرات به سواحل سوریه اعزام خواهد شد تا برای هدایت و فرماندهی عملیات بزرگ مبارزه با تروریسم در این کشور مستقر گردد. این ناو تنها ناو عملیاتی کنونی نیروی دریایی روسیه است و بر پایه ناوهای هواپیمابر "آدمیرال گورشکو" که درسال 1982 به آب انداخته شد ساخته شده است. اما کوزنتسف بزرگتر است و وزن آن درحالت عملیاتی کامل، 58500 تن در مقابل 40400 تن در آدمیرال گورشکو است.

 

بازسازی ناو هواپیمابر روس برای اعزام به سوریه+عکس

 

ناو هواپیمابر آدمیرال گورشکو بعد از سال 1988 دیگر عملیاتی نشد، اما در ژانویه 2004 هند قراردادی را برای خرید آن از روسیه، امضا کرد. این شناور برنامه ارتقای سنگینی شامل : سیستم پیشرانه جدید، مدرن سازی تسلیحات  و عرشه پروازی را برای استقرار و استفاده از هواپیماهای جدید، گذرانده است.هند تنها هزینه ارتقای ناو و خرید 16 فروند جنگنده "میگ 29 کا" و 8 فروند هلیکوپتر دریایی "کاموف 27" برای گروه رزمی ناو هواپیمابر را پرداخت کرده است. ماموریت ناو هواپیمابر کوزنتسف، رهبری یک گروه بسیار نیرومند ضد زیردریایی و پشتیبانی از زیردریاییهای حامل موشکهای استراتژیک قاره پیما و شناورهای سطحی و هواپیماهای گشت دریایی حامل تسلیحات در ناوگان روسیه است و در کنار آن، پوشش هوایی، شناسایی و دفاع علیه موشکهای ضد کشتی برد بلند را نیز بر عهده دارد.