برخی بر این باورند که "جرالد فورد" به کیک "پای مکزیکی" باخت و جان کری، به سبب پنیر سوییسی از راهیابی به کاخ سفید بازماند و اکنون سئوال این است که آیا کنتاکی خوردن در هواپیمای شخصی، دونالد ترامپ را از کاخ سفید محروم خواهد کرد؟

"دان باشمن" مجری برنامۀ رادیویی "اسپورکفول" که مختص غذاست و از رادیو "دبلیو.ان.وای.سی" پخش می شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: غذایی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می خورند، می تواند برای آنان محبوبیت بیاورد و در عین حال می تواند آن ها را به اشتباه بیندازد.

گفته می شود که ماجرای "هات داگ در اجلاس سران"، مهم ترین موردی است که می توان دربارۀ تاثیر غذا بر سیاست مثال زد. با افزایش خطر نازی ها، فرانکلین روزولت در سال 1939، پادشاه جورج ششم را برای تحکیم روابط دوجانبه دعوت کرد و به پادشاه هات داگ تعارف کرد؛ جورج ششم هات داگ را خورد و یکی دیگر درخواست کرد و ملکه الیزابت نیز از الیانور روزولت همسر رئیس جمهور دربارۀ طرز خوردنِ هات داگ سئوال کرد.

روزنامۀ نیویورک تایمز، در شرح این ماجرا، از "پیکنیکی" نوشت که "بر جنگ پیروز شد".

"هیلاری کلینتون" در برنامۀ طنز تلویزیونی به استیون کالبرت مجری برنامه گفت: روزی یک فلفل می خورم تا انرژی خود را حفظ کنم، اما این کار را در حضور دوربین ها نمی کنم تا تصویری مضحک هنگام غذا از من منتشر نکنند و احمق جلوه نکنم.

یک بار نیز هنگامی که کلینتون در حال خوردن بستنی بود، عکاسان به سرعت اقدام به گرفتن عکس از او کردند و یکی از عکاسان پرسید: آیا می دانی آن چه می خوری چقدر کالری دارد؟ که این سئوال واکنش تند هیلاری را سبب شد.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ برای این که خود را مردمی معرفی کند، تصویر خود را در حال خوردن فست فودی از رستوران کنتاکی بر روی صفحه اش در تویتر منتشر کرد.

البته عکس او در حال خوردن مرغ کنتاکی در هواپیمای شخصی، چندان مردمی به نظر نمی رسید!

یک بار نیز عکسی از غذاخوردن پشت میز کار منتشر کرد، بدون توجه به این که ظرف غذا، بر روی عکسی از همسرش با لباس شنا قرار دارد.

هدفِ وی از انتشار این عکس، تبریک عید ملی مکزیکی ها بود، به همین سبب زیر عکس نوشت: غذای تاکو را که در رستوران برج ترامپ پخته می شود دوست دارم. مردم آمریکای لاتین را دوست دارم و عید ملی مکزیکی ها را تبریک می گویم.

اما ترامپ فراموش کرده بود که پیش از این، در مجالی دیگر، مکزیکی ها را جنایتکار و متجاوز و مهاجران غیرقانونی خوانده بود و مهم تر از آن این که اصالت غذای تاکو، ربطی به آمریکای لاتین ندارد.

ناظران معتقدند جرالد فورد به سبب انتشار عکسی از او در حال خوردن تامالی در سال 1976 در تگزاس، در برابر جیمی کارتر شکست خورد که در زمینه کاشت پسته در ایالت تگزاس فعالیت می کرد. گفته می شود که فورد در این عکس، به دور از دغدغه های مردم عادی در جنوب آمریکا به نظر می رسید.

جان کری نیز در سال 2004، در ایالت پنسیلوانیا، در رستوران، استیک با پنیر سوییسی درخواست کرد، نه پنیر فیلادلفیا. او با این کار توانست رأی پنسیلوانیا را به دست بیاورد، اما در عوض، ریاست جمهوری آمریکا را از دست بدهد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، در پاسخ به مجلۀ "ونیتی فر" گفت: من در طول روز، باید تصمیمات بسیار مهم تری از غذایی که می خورم، اتخاذ کنم، بنابراین نمی توانم تمام روز ذهنم را درگیر مسائل پیش پا افتاده ای مانند این موضوع کنم.

نصیحت خوبی است، اما سئوال این است که کدام یک از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، کلینتون و ترامپ، آن را آویزۀ گوش خواهند کرد.