«دونالد ترامپ،» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با انتشار مطلبی در صفحه توئیتر خود «هیلاری کلینتون،» رقیب دموکراتش، را مسئول برگزاری مذاکراتی دانست که به گفته وی به پرداخت 400 میلیون دلار وجه نقد به تهران انجامید. ترامپ این اتهامات را در واکنش به گزارش نشریه «وال استریت» مطرح کرده است. وال استریت چهارشنبه، در گزارشی مدعی شد مبلغ موردنظر ماه ژانویه به ایران پرداخت شده است. 

 

در ادامه گزارش واشینگتن پست آمده است: ترامپ می‌گوید ایران ویدئویی را منتشر کرده است که در آن لحظه خارج کردن وجه پرداختی از هواپیما نشان داده می‌شود. به اعتقاد ترامپ، تهران تنها پس از اطمینان از دریافت 400 میلیون دلار حاضر به آزاد کردن تفنگداران نیروی دریایی آمریکا شد. نگارنده گزارش سپس ادعاهای مطرح شده بوسیله ترامپ را نادرست و بی‌اساس می‌خواند و می‌افزاید: حقیقت این است که کلینتون در پرداخت 400 میلیون دلار به تهران کوچکترین نقشی نداشته است. این مبلغ به‌علاوه 1.3 میلیارد دلار سود آن که قرار است در آینده به ایران پرداخت شود، به مذاکرات هسته‌ای که کلینتون پایه‌گذار آن بود، ارتباطی ندارد. 

 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: گفتگوهایی که به پرداخت 400 میلیون دلار به تهران انجامید سال‌ها پیش از آن که کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا شود، آغاز شده بود. در دهه 70 میلادی و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت تحت فرمان شاه [معدوم] ایران 400 میلیون دلار برای خرید تجهیزات نظامی به واشینگتن پرداخت کرد. این تجهیزات هرگز به ایران تحویل داده نشد. پس از سرنگونی حکومت شاهنشاهی و گروگان‌گیری در سفارت آمریکا، روابط تهران-واشینگتن به تیرگی گرایید. با این وجود، دو کشور سال 1981 (1360)، با تشکیل «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» برای پیگیری مطالبات نقدی و غیرنقدی هر یک از دیگری موافقت کردند. 

 

در این گزارش همچنین آمده است: یکی از مطالبات ایران مبلغ 400 میلیون دلاری بود که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای خرید تجهیزات نظامی به آمریکا پرداخت شده بود. تهران خواستار استرداد کل این مبلغ به‌ همراه سود آن بود. با این وجود، آمریکا به مدت 35 سال از پرداخت این مبلغ سرباز زد. این در حالی است که ایران تاکنون بیش از 2.5 میلیارد دلار به اتباع آمریکایی و مؤسسات اقتصادی این کشور پرداخت کرده است.  

 

دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا (Iran – United States Claims Tribunal)  نهاد داوری است که به اختلافات میان دولت‌های ایران و  آمریکا رسیدگی می‌کند. سند تأسیس و مبنای برپایی دیوان، بیانیه‌های الجزایر است که دو دولت در پی بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا با میانجیگری دولت الجزایر در ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ امضا نمودند. به موجب بیانیه‌های الجزایر، دولت ایران متعهد شد گروگان‌های آمریکایی را آزاد نماید و متقابلاً آمریکا متعهد شد در قبال آزادی کارکنان سفارت خود، کلیه دارایی مسدود شده ایران را آزاد نماید.