رئیس جمهور فیلیپین ضمن انتقاد شدید از دخالت سفیر آمریکا در امور داخلی این کشور ، وی را فردی همجنس گرا و بی آبرو خواند. 

رودریگو دوترته به علت متهم کردن سفیر آمریکا در مانیل در فرآیند برگزاری انتخابات در فیلیپین و همجنس باز خواندن او، وارد منازعه دیپلماتیک  با واشنگتن شد.

الیزابت ترودو ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره سخنان رئیس جمهور فیلیپین ضد سفیر این کشور در مانیل و اینکه آیا چنین سخنانی روابط دوستانه بین دو کشور را تحت تاثیر قرار می دهد گفت «در پاسخ به این پرسش باید به نکته ای اشاره کنم. نخست سخنان رئیس جمهور درباره فیلیپ هلدبرگ، سفیر ما در مانیل بسیار ناشایست است. 

هلدبرگ یکی از دیپلمات های ارشد کشور است. کاردار فیلیپین را احضار کرده ایم و از او خواسته ایم مراتب اعتراض ما را به دولت متبوع خود منتقل کند.» 

سی ان ان مدعی شد نخستین رویارویی رئیس جمهور دوترته با هلدبرگ سفیر آمریکا هنگامی اتفاق افتاد که وی داشت برای انتخابات ریاست جمهوری تبلیغ می کرد. 

در آن هنگام، وی سخنانی زشت درباره یک مبلغ مذهبی اهل استرالیا که در سال 1989 مورد تجاوز قرار گرفته و به قتل رسیده بود بیان کرد. همان زمان دولت های استرالیا و آمریکا به شدت از رئیس جمهور دوترته انتقاد کردند و او این انتقادها را به خاطر دارد و به همین علت سفیر آمریکا را مورد حمله قرار داد.