عبدالله زیعور ظهر امروز در سومین کنفرانس «از نهضت مشروطیت تا انقلاب اسلامی» در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، بابیان اینکه محور مقاومت در سال 1980 پس از حمله صهیونیست‌ها شکل گرفت، اظهار داشت: در همان سال گروهی متشکل از مقاومت خدمت حضرت امام(ره) رفتند و از امام کسب تکلیف کردند که چه باید بکنیم و امام خمینی(ره) گفتند که بروید به محور مقاومت و با دشمنان بجنگید.

وی افزود: امروز پس از گذشت 30 سال کلام امام(ره) را درک می‌کنیم و آنچه امام(ره) بشارت داده بودند را احساس کردیم و رژیم صهیونیستی را از پای درآوردیم و شکست دادیم.

زیعور در ادامه با اشاره به روابط ایران و مقاومت و چگونگی استفاده از آن علیه رژیم صهیونیستی، گفت: اولین کاری که انجام دادیم این بود که توانستیم دین اصیل اسلام محمدی(ص) را  در لبنان جایگزین کرده و مشروعیت ببخشیم و در مرحله دوم توانستیم از تجربه جمهوری اسلامی ایران برای شکست آمریکا در لبنان بهره‌برداری کنیم و در قرن 20 برای شکست رژیم صهیونیستی گام مهمی را برداریم.

معاون علمی حزب‌الله لبنان، ادامه داد: دیدگاه عملی جمهوری اسلامی ایران را در این تصویر نمایان کردیم که گفتیم دیدگاه اصلی مقاومت و استقامت از فلسطین آغاز می‌شود و آن را در لبنان عملی کردیم.

وی اضافه کرد: ما توانستیم معرکه اسلامی را به سرزمین فلسطین ببریم، فلسطینی که بسیاری از بی‌گناهان خون پاکشان را فدا کرده بودند و توانستیم فرهنگ عاشورایی انقلاب اسلامی ایران را در داخل کشور به‌عنوان یک جهاد در سطح جهاد عالی نهادینه کنیم.

زیعور، خاطرنشان کرد: آن ابزار و اسلحه‌ای که امام حسین(ع) برای مقابله به کار گرفت نه برای دشمنی بلکه برای رسیدن به شهادت بود.

وی بیان کرد: ما به‌واسطه نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران از تجربه نظامی، امنیتی و پشتیبانی سیاسی  و لجستیک استفاده و تمام‌کارها در لبنان را توانستیم عملی سازیم.

رئیس مجمع اساتید دانشگاه‌های لبنان، بابیان اینکه در سال 1995 رئیس وقت رژیم صهیونیستی گفت: حزب‌الله ما را شکست داد، ادامه داد: با وجود دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و حتی برخی کشورهای منطقه به نمایندگی عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی که باقدرت تمام علیه ما به پا خواستند، دشمن صهیونیست و آمریکایی توانست با حمایت منطقه‌ای بر کیان اسلامی حمله‌ور شود و ما مقاومت را برای تسلیم نشدن در مقابل دشمن به کار گرفتیم و حتی در مقابل نیروهای محلی ایستادیم.

وی تصریح کرد: دستاوردهای مقاومت بعد از این همه تلاش این است که توانست از تجربه جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها در لبنان بلکه در برخی از کشورهای دیگر استفاده کند و مردم را مجدد علیه ظلم و استعمار به کار بگیرد.

زیعور، تأکید کرد: توانستیم دستاوردهای نظامی و امنیتی بزرگی را در میدان‌های جنگ به دست بیاوریم، دستاوردهایی که در بخشی از جریان‌های پارتیزانی، به‌صورت پارتیزان‌ها شکل‌گیری می‌کرد، امروز همه این جنگ‌ها در مدارس نظامی دنیا به نام لبنان ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: ارزش استراتژیکی که برخی از کشورهای جهان داشتند افول کرده و رژیم صهیونیستی نتوانسته از خود دفاع کند و در طرح آمریکایی – اسرائیلی در منطقه با شکست روبه‌رو شده است و همچنین با حمایت جمهوری اسلامی طرح خاورمیانه جدید که از طرف رایس مطرح‌شده بود در چندین سال اخیر با شکست روبه‌رو شد.

معاون علمی حزب‌الله لبنان، گفت: این مقاومت به دست نمی‌آمد مگر با راهنمایی و بشارت حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای و برخی از فرماندهان ارشدی که در کنار رزمندگان حزب‌الله  می‌جنگند، این مقاومت پیروز نمی‌شود و طرح آمریکایی شکست نمی‌خورد مگر با راهنمایی جمهوری اسلامی که توانستند آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را به زیر بکشند.

وی افزود: ما امروز در خصوص تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مقاومت حرف می‌زنیم و می‌گوییم که مقاومت صرفاً یک هویت نیست بلکه یک گذشت جمعی و ملی برای رسیدن به اهداف رسانه‌ای است و اعلام می‌کنیم ما علیه کیان صهیونی بوده‌ایم و مقابل آمریکا خواهیم ایستاد.

زیعور گفت: زمانی که قدرت آمریکایی متوجه شد نمی‌تواند در مقابل مقاومت بایستد، مقاومت یک پیشنهاد را به‌واسطه ژاپن از آمریکا دریافت کرد مبنی بر اینکه ما می‌توانیم از حیث اقتصادی جنوب لبنان را به هنگ‌کنگ برسانیم و شما را از حیث اقتصادی تغذیه کنیم و برای اولین بار 5 میلیون دلار را برای پیش‌شرط برای لبنان و برای مقاومت ادا خواهد کرد و در مقابل مقاومت باید در حضور قدرت حاکم سر تسلیم فرود آورد و مسأله آزادی سرزمین و اینکه جهاد باید باشد، فراموش شود.

وی اضافه کرد: باگذشت زمان محور مقاومت تجلی و بروز یافت و متوجه شد که به‌عنوان الگوی همه محور مقامت‌ها می‌تواند مطرح شود و خود را نشان دهد و مقاومت به این شد که سیطره نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا را پایان ببخشد و خودش به‌عنوان قدرت اقدام کند تا وعده الهی را تحقق بخشد.