به نوشته  روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان در یک مراسم افظار در این باره گفت، ترکیه نیز می‌تواند برای تداوم تلاشش جهت پیوستن به اتحادیه اروپا مانند انگلیس که اکنون درگیر رفراندوم خروج از یا ابقا در این اتحادیه ‌است، همه‌پرسی برگزار کند.

 

اردوغان در این باره توضیح داد: در این همه‌پرسی خواهیم پرسید آیا ما باید به مذاکراتمان با اتحادیه اروپا ادامه دهیم یا آن را متوقف کنیم.

 

وی هم‌چنین اتحادیه اروپا را به این متهم کرد که چون ترکیه کشوری مسلمان است پذیرش آن را در این اتحادیه به تعویق می‌اندازند.

 

رییس‌جمهور ترکیه در ادامه به وعده عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا از سال 1963 اشاره کرد و پرسید: با گذشت 53 سال چرا این امر را هم‌چنان به تعویق می‌اندازید؟

 

آنکارا و بروکسل در سال 1963 توافقی را به امضا رساندند که در آن بر روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا تاکید شده بود. پس از آن انکارا مجدا در سال 1987 درخواست خود را مطرح کرد که نتیجه‌ای در پی نداشت. پس از آن ترکیه مذاکرات پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا را در سال 2005 با بروکسل آغاز کرد اما این اتفاق تاکنون به دلایل متعددی از جمله گرایش ترکیه به اقتدارگرایی به تعویق افتاده است.

 

در همین حال واکنش مقامات انگلیسی به ادعاهای مطرح شده درباره احتمال عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا در کمپین‌های رفراندوم انگلیس خشم ترکیه را برانگخته است. مقامات انگلیسی گفته‌اند آنکارا هیچ شانسی برای پیوستن به این اتحادیه در میان‌مدت ندارد.