مقامات ناتو در ادعایی اعلام کردند امکان دارد دلیل کمبود نیروهای نظامی افغانستان در بخش‌های غربی این کشور، استخدام آن‌ها بوسیله ایران برای جنگ در سوریه باشد.

 

به طور کلی تعداد نیروهای افغانستان در هرات و ولایت‌های مجاور کم است. بخش غربی افغانستان باثبات‌ترین منطقه این کشور است؛ اما در صورتی که شرایط تغییر کند و طالبان از پایگاه‌های جنوبی خود فراتر برود و در این بخش‌ها نفوذ کند، تعداد نیروهای حاضر در این منطقه پاسخگو نخواهد بود. 

 

یکی از مقامات ارشد ناتو در جمع عده‌ای از خبرنگاران در یکی از پایگاه‌های این نیروها در هرات گفت: از آنجا که نظامیان افغان در دیگر نقاط کشور درگیر هستند، نمی‌توان به نواحی اطراف هرات نیروی کمکی فرستاد.

 

او مدعی شد: شاید بتوان ایران را مقصر بخشی از کمبود نیرو دانست. ما معتقدیم تهران مردان افغان را برای جنگ در سوریه استخدام می‌کند. افغان‌های زیادی این اخبار را به گوش ما رسانده‌اند و به همین دلیل میزان استخدام ما در این نواحی بسیار پایین است. می‌توان در ک کرد چرا افغان‌ها جنگ در سوریه را ترجیح می‌دهند. زیرا ایران بیشتر از ارتش افغانستان به آن‌ها حقوق می‌پردازد و از طرف دیگر مجبور نیستند با اعضای خانواده خود درگیر شوند.

 

در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن 94) دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی ادعایی اعلام کرد ایران هزاران نفر از مهاجران و پناهجویان افغان حاضر در این کشور را در ازای حقوق مناسب و اقامت قانونی برای حمایت از نیروهای حامی بشار اسد به سوریه اعزام کرده است. 

 

در این گزارش همچنین ادعا شده بود تعدادی از این مهاجران حتی به اخراج از ایران در صورت نپذیرفتن این پیشنهاد تهدید شده بودند. ایران قاطعانه این گزارش را رد کرد و آن را ساختگی خواند.

 

مقامات ناتو دلایل دیگری را نیز برای کمبود نیرو در نواحی غربی افغانستان عنوان کردند. به گفته آن‌ها، به دلیل اقتصاد خوب این منطقه در مقایسه با سایر بخش‌ها مردم می‌توانند از طریق مشاغلی که خطر کمتری دارند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند. جوانان این منطقه می‌توانند با تحصیل در رشته‌های پزشکی، وکالت و مهندسی صاحب مشاغلی شوند که درآمد آن از خدمت در ارتش بسیار بیشتر است.

 

دلیل دیگر این است که ارتش افغانستان نمی‌تواند به داوطلبان این منطقه تضمین بدهد که در همانجا خدمت خواهند کرد و هر زمان در نقطه دیگری از این کشور به نیرو نیاز باشد، آن‌ها را اعزام خواهد کرد.

 

فرمانده گردان 207 ارتش در هرات در همین خصوص گفت: در فصل‌های مختلف شرایط در افغانستان متفاوت است. در حال حاضر کمبود نیرو مشکل حادی نیست؛ اما مسئله‌ای است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.