هاله حامدی‌فر با اشاره به اینکه که استارت اولیه صنعت بیوتکنولوژی پزشکی در دوره سازندگی کلید خورد و شروع شد، اظهار داشت: خیلی به موقع این صنعت را شروع کردیم چون الان از بسیاری از کشورها در این زمینه بسیار جلوتر هستیم در حالیکه در موارد دیگر از آنها عقب هستیم.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع دارویی، با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت بیوتکنولوژی پزشکی ایران جایگاه خوبی در دنیا دارد، افزود: اگر یکی از شاخص‌ها را تولید داروهای بیوسیمیلار در نظر بگیریم، تقریباً هیچ کشور دیگری سبد داروهای بیوسیمیلار را از نظر تعداد و تنوع ندارد.

وی ادامه داد: ممکن است شرکت های بزرگ در کشورهای پیشرفته هر کدام یک تا چند داروی برند را داشته باشند ولی ما الان 18 قلم داروی بیوسیمیلار داخلی داریم که کشورهای دیگر این تعداد داروی بیوسیمیلار در بازار ندارند و همه اینها داروهای پیشرفته هستند.

حامدی‌فر گفت: معتقدم که صنعت بیوتکنولوژی دارویی یکی از مصادیق بزرگ اقتصاد مقاومتی است. اگر بخواهیم شاخص‌های اقتصاد مقاومتی را از هر منظری بررسی کنیم، بیوتکنولوژی پزشکی و به ویژه بیوتکنولوژی دارویی سرآمد است.

اگر شاخص خلق ثروت از علم، و یا بحث جلوگیری از خروج ارز را در نظر بگیریم این صنعت مطابق با اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: همینطور در بحث صادرات، یک داروی بیوتکنولوژی در سال اول 25 درصد صادرات دارویی کشور را به خودش اختصاص می‌دهد.

در بحث اشتغال برای قشر تحصیلکرده صنعت بیوتکنولوژی پزشکی گام‌های بسیار موثری برداشته است.

همچنین در زمینه امنیت در سلامت نیز این صنعت بسیار اهمیت داشته است، زیرا در زمانی که تحریم‌ها بر ضد ایران وضع شد با اینکه گفتند تحریم دارویی وجود ندارد ولی چون ما تحریم بانکی شده بودیم نمی‌توانستیم پول جابه جا کنیم پس امکان خرید دارو نیز نداشتیم.

به طوریکه در نیمه دوم سال 91 تقریباً تمام اقلام دارویی یا نبود و یا دچار کمبود شده بودند.

حامدی‌فر ادامه داد: کمبودهای دارویی را در حالی تحمل می‌کردیم که از نظر داروهای بیوتکنولوژی تولید داخل هیچ مشکلی وجود نداشت.

چون تکنولوژی این محصولات در کشور بومی سازی شده بود و بلافاصله تحت تاثر تحریم‌ها قرار نمی‌گرفتند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی تاکید کرد: اینکه بگوییم صنعت داروهای بیوتکنولوژی به طور کامل از بیرون بی‌نیاز است، درست نیست زیرا اساساً در دنیای امروز مقوله ای تحت عنوان بی‌نیازی و استقلال دیگر معنایی ندارد به خصوص در صنایع دانش بنیان.

وی تاکید کرد: البته وقتی شما دانش فنی را از صفر تا صد در اختیار داشته باشید مدت مقاومت بالاتر می‌رود که می‌شود همان اقتصاد مقاومتی. یعنی شما در لحظه تحت تاثیر قرار نمی‌گیری.

مثلاً شرکت‌های تولیدی ما که ماده اولیه را وارد می‌کردند تا تبادلات ارزی متوقف شد دیگر نمی‌توانستند ماده اولیه وارد کنند و خطوط تولید می‌خوابید.

حامدی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: آنچه ما برای تولید داروهای بیوتکنولوژی وارد می‌کنیم دستگاه‌ها، وسایل و رزین‌های خالص سازی هستند و اینها چیزی نیستند که در لحظه ما را تحت تاثیر قرار دهند.

 

ما فرصت داشتیم در آن زمان واسطه‌ها را پیدا کنیم و مسیر دور زدن تحریم‌ها را بیابیم.

پس بیماران خاص دچار مشکل نشدند. برای همین من فکر می‌کنم باید دستاوردها و جایگاه صنعت بیوتکنولوژی در کشور به درستی و بیش از این تبیین شود.