حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص درخواست سه نماینده کنگره آمریکا برای سفر به ایران و بازدید از سایت‌های هسته‌ای و دیدار با زندانیان آمریکایی و پاسخ دفتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به این درخواست، اظهار داشت: نامه سه عضو کنگره آمریکا در قالب دیپلماسی عمومی نوشته شده است. نمایندگان آمریکایی می‌دانند که در شرایط کنونی امکان سفر به ایران فراهم نیست و حتی اگر وزیر خارجه یا رئیس‌جمهور آمریکا هم نامه رسمی به مقامات ایرانی بنویسند، این امکان فراهم نخواهد شد و مقامات ایرانی به این درخواست پاسخ نخواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی پارلمانی که این نمایندگان به‌دنبال آن هستند نیازمند روابط خوب پارلمانی است، افزود: در آمریکا کنگره این کشور همانطور که مقام معظم رهبری نیز به این موضوع اشاره کردند، در خصومت با ایران حتی بدتر از دولت آمریکا عمل کرده است. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس تاکید کردند که کنگره آمریکا همین الان نیز سیاست‌های جدی و ظالمانه دولت آمریکا علیه ایران را کافی نمی‌داند و به دولت فشار می‌آورد که این میزان دشمنی با ایران کم است و توقع دارد دشمنی بیشتری علیه ایران شکل بگیرد.

وی با اشاره به پاسخ خوب دفتر وزیر خارجه کشورمان به این درخواست، تصریح کرد: پاسخ دفتر ظریف به این درخواست از موضع قدرت و استغناء و پاسخ متقابل این سه نماینده کنگره از موضع عصبانیت و ضعف بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه ایران به حدی از ثبات و صلابت برخوردار است که کسی به خود اجازه دخالت در امور داخلی کشورمان را نمی‌دهد و نوشتن این نامه را نمی‌توان دخالت در امور داخلی ایران تلقی کرد، اظهار داشت: این نامه می‌توانست حتی پاسخی نیز از سوی مقامات ایرانی دریافت نکند.

فلاحت‌پیشه اساس این نامه را نوعی جنگ روانی دانست و عنوان کرد: پاسخ به این نامه از سر احساس وظیفه در قبال درخواست سفر نیست، بلکه از سر احساس وظیفه در قالب حقانیت جمهوری اسلامی است تا نشان دهد که آمریکایی‌ها بعد از اینکه ظلم‌های متعددی را علیه ایران مرتکب شده‌اند حالا چنین موضعی می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان کنگره آمریکا از بانیان بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران بوده‌اند، خاطرنشان کرد: این نمایندگان اهلیت اخلاق سیاسی لازم را برای طرح مواضع حقوق بشری در مقابل ایران نداشته و ندارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تصویب قانون محدودیت ورود به آمریکا برای افراد سفر کرده به ایران توسط کنگره آمریکا و درخواست سه نماینده کنگره برای سفر به ایران را از جمله تناقضات رفتاری نمایندگان کنگره دانست.