بر این اساس، المانیتور با استناد به مطالب مندرج در یک وبسایت ایرانی مدعی شد تهران برای نخستین بار تایید کرد که ملا اختر منصور، سرکرده گروه طالبان پیش از ترور به وسیله پهپاد آمریکایی در این کشور حضور داشته است. المانیتور مدعی است تهران با هدف کنترل خطر روزافزون داعش در مرزهای شرقی خود، تغییری راهبردی در سیاست‌هایش در قبال طالبان که به سرنگون آن کمک کرده بود، اعمال کرد. 

بر این اساس، المانیتور مدعی است: ملا منصور یک هفته پیش از آنکه در مرز بلوچستان پاکستان ترور شود، در ایران حضور داشت. براساس گزارش‌ها منصور 2 ماه را در ایران سپری کرد و گفت و گوها و مذاکرات زیادی با مسئولان و سازمان‌های ایرانی داشته است. یکی از توافقات میان ایران و طالبان، جلوگیری این گروه از پیوستن اعضایش به گروه تروریستی داعش بود. همچنین منصور موافقت کرد که از گسترش داعش در شمال افغانستان و مرز تاجیکستان و افغانستان جلوگیری کند. همچنین دو طرف درباره مقابله با قاچاق مواد مخدر به توافق رسیدند. درصد بالایی از مواد مخدر افغانستان در ایران مصرف و یا از این کشور به اروپا صادر می‌شود.

المانیتور مدعی است: اطلاعات دقیقی درباره چگونگی هدف گرفته شدن ملا منصور وجود ندارد؛ اما به طور قطع این موضوع ارتباطی به تهران ندارد زیرا سرکرده طالبان یک هفته پس از بازگشت از ایران ترور شد. واقعیت آن است که ملا منصور در پاکستان چهره نیمه مستقلی بود و به احتمال فراوان سازمان جاسوسی این کشور موقعیت وی را برای مقامات آمریکایی افشا کرده است.

المانیتور در ادامه مدعی است: از منظر تاریخی ایران یکی از حامیان مالی اتحاد شمال، رقیب اصلی طالبان بوده است. پس از آنکه دیپلمات‌های ایران در سال 1998 در مزار شریف افغانستان به دست طالبان کشته شدند، تهران تا یک قدمی جنگ با این گروه نیز پیش رفت. ایران همچنین در تجاوز سال 2001 آمریکا به افغانستان، به این کشور برای سرنگونی طالبان کمک کرد. تهران همچنین رابطه نزدیک و مثبتی با دولت مرکزی در کابل دارد و به تازگی قرارداد سه جانبه‌ ترانزیتی با این کشور امضا کرده است.

المانیتور در ادامه ادعاهای واهی خود افزود: با ظهور داعش در مرزهای ایران، دشمن راهبردی تهران (طالبان) تبدیل به متحدی استراتژیک شد. باربارا اسلاوین، عضو ارشد شورای روابط خارجی آتلانتیک و یکی از مدیران سابق اجرایی باراک اوباما در اینباره معتقد است: تهران خطر داعش در افغانستان را بسیار بیشتر از تخمین آمریکا برآورد می‌کند.

المانیتور در پایان مدعی است: به نظر نمی‌رسد روابط استراتژیک ایران و طالبان در آینده نزدیک از سوی مقامات تهران تایید یا تشریح شود. پس از مرگ ملا منصور، مقامات ناشناس آمریکایی و اروپایی اعلام کردند سرکرده طالبان برای برخی از امور درمانی یا دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرده بود. در آن زمان، حسین انصاری -- سخنگوی وزارت خارجه ایران – اعلام کرد: مقامات تهران به شدت ورود چنین فردی را از مرز پاکستان به ایران تکذیب می‌کنند.