سال گذشته تعداد حملات تروریستی در سراسر جهان با کاهش همراه بود. از سال 2012 تاکنون این نخستین بار است که جهان شاهد کاهش حملات از جانب تروریستها بوده است. این نزول 14 درصدی به دلیل کاهش حملات تروریستی و مرگ در عراق، پاکستان و نیجریه بوده است.

با وجود این اخبار خوب، نگرانی هایی در این خصوص باقی مانده است. گروه تروریستی داعش همچنان یک تهدید بزرگ محسوب می شود و حتی برخی از کشورها از جمله افغانستان، بنگلادش، مصر، فیلیپین، سوریه و ترکیه با افزایش حملات تروریستی و مرگ شهروندان خود روبرو بوده اند.

درکل، سال گذشته 11774 حمله تروریستی در سراسر جهان رخ داد. در سال 2000 این رقم 423 مورد بود و در سال 2005 به 1153 حمله تروریستی افزایش یافت. حملات تروریستی سال گذشته منجر به کشته شدن 28300 نفر و مجروح شدن 35300 نفر شد.

بر اساس این گزارش، تهدید تروریستی و گروه هایی از جمله داعش در کشورهایی که دولت ضعیفی قدرت را در دست دارد، در حال گسترش است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود در حالی که گروه طالبان مسئول بیشترین حملات تروریستی سال 2015 بود، گروه تروریستی داعش نیز مسئول بیشترین کشتارهای جهان بوده است. 

گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق قدرت گرفته است و گروه های متحد آن در آفریقا، افغانستان، پاکستان، مصر، لیبی و یمن همچنان در حال انجام فعالیت های تروریستی هستند.