روزنامه ساندی تلگراف در شماره امروز (یکشنبه) خود نوشت: نیروهای پیشمرگه کرد در روزهای گذشته توانستند حدود 50 مایل از اراضی واقع در منطقه موصل را از دست گروه تروریستی داعش بازپس بگیرند.

این روزنامه افزود: گروه داعش شبکه پیچیده ای از تونل ها را در زیر روستای المفتی که سه شنبه گذشته بازپس گرفته شد، ایجاد کرده بود.

این روزنامه تصاویری از یکی از تونل ها را منتشر کرد که دارای سیستم پیچیده ای بود و به طور ماهرانه احداث شده بود، و عمق آن در برخی بخش ها به 10 متر و طول آن حدود یک چهارم مایل می رسید.

خبرنگار تلگراف در گزارش میدانی خود به نقل از سعد عمر سرگرد ارتش عراق گفت: وروی تونل در داخل مدرسه احداث شده بود زیرا داعشی ها می دانستند که هواپیماها آن را بمباران نخواهد کرد. این تونل از این مدرسه به سه سمت منشعب می شد و یکی از آنها از زیر خط نبرد نیروهای ما می گذرد و در اولین روز عملیات، تک تیراندازهای داعش از آن برای تیراندازی استفاده کردند. آنها از قدرت خود در دیدن ما استفاده کردند؛ بدون اینکه ما بتوانیم آنها را ببنیم.

وی تصریح کرد: نیروهای پیشمرگه توانستند عناصر داعش را به  سمت مقر اصلی خود در شهر موصل عقب برانند و در شش روز گذشته حدود 50 مایل را در آنجا آزاد کنند.

عطو زیباری فرمانده عملیات در روستای المفتی شیوه فرماندهی نیروهایش در داخل این تونل ها برای پیگرد آخرین عناصر مسلح سنگر گرفته در زیر زمین را توصیف کرد.

زیباری افزود: تلفن همراه یکی از داعشی های انتحاری بعد از انفجار زنگ خورد، و یکی از افسرانش به همسرش که در آن طرف گوشی به می گفت "ابومصعب کجاست؟ آیا در بهشت هست"؟ پاسخ داد "نه، او تپه ای خاکستر زیر پایم است".

خبرنگار ساندی تلگراف اشاره کرد که 150 نفر از عناصر داعش به همین شیوه در هفته گذشته کشته شده اند.