«شرودیل بکتوگولوف» تحلیلگر مسائل بین‌المللی در قرقیزستان به بررسی چشم‌انداز حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای پرداخت.

وی با اشاره به عدم عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: این سازمان به دنبال اهداف خاصی از ناحیه حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای است و به نظر می‌رسد که در حال حاضر عضویت کامل این کشور در سازمان مذکور، همراه با اهداف سیاسی و استراتژیک در جهان دنبال می‌شود.

این تحلیلگر قرقیز افزود: کارشناسان ایرانی بر این باورند که سازمان همکاری‌های شانگهای مسیری امیدوارکننده و سریع را در راه رشد در منطقه می‌پیماید و تهران می‌تواند از این طریق از قدرت و نفوذ آمریکا در منطقه بکاهد.

بکتوگولوف اضافه کرد: در صورت عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و با ریاست تهران بر سازمان مذکور، همزمان تعدیل نفوذ آمریکا در آسیای مرکزی و بازار بزرگ اقتصادی در این فضا شکل خواهد گرفت و سازمان همکاری‌های شانگهای به بازار بزرگ اقتصادی در منطقه تبدیل خواهد شد.

وی گفت: «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران نیز بارها گفته است که همکاری با اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای نقش مؤثری در گسترش همکاری‌های اقتصادی ایفا می‌کند.

بکتوگولوف معتقد است: انجام تمرینات نظامی مشترک در چارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای دارای اهمیت بوده و مشارکت نیروهای مسلح ایران در این تمرینات برای تهران یک تجربه ارزشمند همراه با تبادل دانش و فن‌آوری و کسب اطلاعات و البته یک امکان خوب برای سازمان همکاری‌های شانگهای در جهت تقویت همکاری نظامی و فنی با کشورهای عضو این سازمان است.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی به اهمیت توسعه همکاری‌ها در بخش گردشگری، فرهنگ و آموزش بین تهران و بیشکک اشاره کرد و افزود: قرقیزستان علاقمند به ایجاد کریدورهای حمل‌ونقل، منطقه آزاد تجاری، همکاری بین بانکی و تبادلات علمی آموزشی با ایران است.

وی گفت: 2 کشور مسئول هستند سیاست مالی جدایی‌طلبی، افراط‌گرایی و تروریسم - توسعه مشترک آموزش و پرورش و فرهنگ را پایه و اساس تماس‌های فردی و گروهی قرار دهند چراکه در حال حاضر این رویه می‌تواند مقاومت در برابر 3 شر حاکم بر جوامع ما باشد.