روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا نوشت باراک اوباما تقریبا هفت سال پیش با وعده پایان دادن به جنگ‌های سلفش، جرج بوش، وارد کاخ سفید. اوابما در 6 می، در حالیکه هشت ماه تا پایان دوران زمامداری‌اش باقی است، یک رکورد جدید را به جای گذاشت: وی اکنون بش از بوش یا هر رئیس‌جمهور دیگر آمریکایی در جنگ بوده است.

اگر آمریکا تا پایان دوران اوباما در افغانستان، عراق یا سوریه در جنگ بماند - یک احتمال قریب به یقین با توجه به اینکه اوباما اخیرا اعلام کرده 250 تفنگدار دیگر به سوریه اعزام خواهد کرد - در این صورت وی میراثی غیر ممکن به عنوان رئیس‌جمهوری که در کل دو دوره ریاست‌جمهوری‌اش در جنگ بوده، بر جای خواهد گذاشت.

اوباما که در سال 2009 جایزه صلح نوبل را بدست آورد و سال‌های حضورش در کاخ سفید را در تلاش برای برآورده کردن وعده‌های ضدجنگش سپری کرد،‌ بیش از رؤسای جمهور دوران جنگ یعنی فرانکلین دی. روزولت، لیندون بی. جانسون، ریچارد ام. نیکسون، یا قهرمانش آبراهام لینکولن در جنگ بوده است.

با این حال، اوباما سربازان کمتری را در معرض خطر قرار داده است - دستکم 4087 سرباز در عراق و 9800 سرباز در افغانستان. زمانی که اوباما ریاست‌جمهوری را از بوش تحویل گرفت 200 هزار سرباز آمریکایی در این دو کشور حضور داشتند. اما اوباما حملات علیه گروه‌های تروریستی در لیبی،‌ پاکستان، سومالی و یمن را تأیید کرده و بدین‌ ترتیب در مجموع در هفت کشور دست به اقدام نظامی زده است.

الیوت ای. کوهن، یک تاریخ‌نگار نظامی در دانشگاه جان هاپکینز، که از جنگ در عراق حمایت کرده و پسرش دو باره به آن کشور اعزام شد می‌گوید: «هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌خواهد رئیس‌جمهور جنگ باشد. اوباما به جنگ به عنوان ابزاری که بسیار با بی‌میلی بدان متوسل می‌شود، می‌نگرد. اما این جنگ‌های طولانی و نسبتا عجیب را به راه می‌اندازیم. ما مردم بسیاری را کشته و تلفات بسیاری می‌دهیم.»

مشاورین نزدیک اوباما می‌گویند وی به شدت به عملیات‌های پنهانی محدود و حملات پهپادها متکی بوده زیرا درباره خطرات تشدید نبردها ملاحظه‌کار بوده و از مدت‌های قبل نسبت به کارآمد بودن مداخلات نظامی آمریکا بدبینی بوده است.

اما پایان دادن به جنگ‌ها کار بسیاری دشواری است. وی در 21 اکتبر 2011 اعلام کرد که آخرین سرباز در پایان چهار سال عراق را ترک کرده و جنگ هشت ساله به پایان خواهد رسید. وی در کاخ سفید گفت: «سربازان ما یقینا برای تعطیلات در خانه خواهند بود.»

وی سه سال بعد، به تلویزیون سراسری اعلام کرد که 475 مشاور نظامی را به عراق اعزام خواهند کرد تا در نبرد علیه داعش یاری کنند. تا ماه گذشته، بیش از 5 هزار سرباز آمریکایی در عراق حضور دارند.