اوباما در طول دو دوره ریاست جمهوری خود تلاش کرده تا از سیاست های خاورمیانه فاصله گرفته و در بخش های دیگری از آسیا تمرکز کند، اکنون با نزدیک شدن پایان دوران ریاست جمهوری وی، این اروپا است که نیازمند توجه خاص شده است.

 

در حالیکه اوباما آماده سفری شش روزه به اروپا می شود، دولت او نگران آینده این منطقه است. ریسک ورود موج جدید مهاجران به این قاره و اختلافات میان انگلیس و آلمان باعث شده تا احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هرچه بیشتر افزایش یابد و ثبات اتحادیه اروپا به خطر بیافتد.

 

مسئولان کاخ سفید اظهار کرده‌اند اوباما در این سفر پیامی در رابطه با همبستگی به همراه خواهد داشت؛ با این حال گفته های پیشینه اوباما می تواند تلاش های او را در این خصوص با مشکل مواجه کند.

 

بسیاری از منتقدان اوباما معتقد هستند او به منظور بهبود روابط با آسیا، اروپا را در حاشیه قرار داده است. مصاحبه اخیر اوباما درباره حملات هوایی ناتو در لیبی که در آن به نقش کمرنگ انگلیس و فرانسه اشاره شد، تاثیر منفی در روابط  این کشورها گذاشته است.

 

"نیکولاس برنز،" سفیر سابق آمریکا در ناتو، در این باره اظهار کرد: "اوباما در بخش های بسیاری به اروپا کمک کرده است. با این حال رفتار و سیاست های اخیرش باعث شده است تا بسیاری فکر کنند تمرکز اوباما بر اروپا قرار ندارد."

 

وی در ادامه به حمایت های بسیار اوباما از اروپا در زمان بحران اقتصادی اشاره کرد و گفت که انتظارات از اوباما در زمان انتخاب او در سال 2008 در سطح بسیار بالایی قرار داشته است.

 

سفر این هفته اوباما به اروپا و اجلاس ماه ژوئیه ناتو، می تواند این فرصت را برای اوباما ایجاد کند تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود روابط خود با اروپا را تا سطح بسیاری بهبود بخشد.