صندوق بین المللی پول اعلام کرد مهاجران می توانند برای اقتصاد کشورهای غربی مفید باشند اما بسیاری از پناهجویان در کشور بحران زده یونان که استطاعت نگهداری آنها را ندارد، بیکار و بلاتکلیف مانده اند. 

شبکه خبری الجزیره انگلیسی با اعلام این مطلب در گزارشی افزود برخی مهاجران با طرح های ابتکاری خود به فکر حل مشکلات خود افتاده اند. 

خبرنگار این شبکه در گزارشی از آتن پایتخت یونان گفت آوارگان بسیاری اکنون در شمال یونان بلاتکلیف مانده اند و بعید است مرز شمالی این کشور هرگز به روی آنها باز شود. اکنون دهها هزار نفر از آوارگان در خاک یونان زمین گیر شده اند. آنها برای امرار معاش به فعالیت هایی مانند خرید و فروش غیررسمی کالا و محصولات کشاورزی روی آورده اند. راه اندازی آرایشگاه و مغازه فلافل فروشی و حتی مدرسه حاکی از این است که آوارگان می دانند مدتی طولانی در اینجا اقامت خواهند داشت. 

یکی از آوارگان گفت :«ما از این کارها سودی نمی بریم. پولی از این کارها برای ما نمی ماند. اما مهم این است که زمان باز شدن گذرگاه مرزی به زندگی معمول خود ادامه دهیم.» 

صندوق بین المللی پول اعلام کرده است آوارگان و پناهجویان می توانند برای کشورهایی مانند آلمان از لحاظ اقتصادی مفید باشند اما دولت یونان مهاجران و آوارگان را باری بر دوش خود می داند که منابع ارزشمند این کشور را نیز تحلیل می برد. 

"یانیس موسالاس" وزیر مهاجرت یونان گفت: «ما بیش از یک میلیارد یورو برای مهاجران و آوارگان خرج کرده ایم اما حالا با مشکلات عمیق اقتصادی مواجه ایم و کمک رسانی برای ما بسیار دشوار شده است.»

در حالی که کشورهای ثروتمندتری مانند آلمان به دنبال راههایی برای جذب آوارگان و مهاجران به نیروی کار خود هستند، یونان نه فقط چیزی برای عرضه به آنها ندارد، بلکه از استطاعت نگهداری از آوارگان و پناهجویان نیز برخوردار نیست. در چنین شرایطی آوارگان در یونان برای بقای خود چه باید بکنند؟ 

وقتی از دست دولت کاری ساخته نیست، اینجا در پایتخت یونان مهاجران مبتکر، از خود پذیرایی می کنند. آنها یکی از هتل های شهر را که در زمان بحران اقتصادی تخلیه شده بود اشغال کرده اند و با کمک داوطلبان یونانی و کمک های مالی مردم از حدود چهارصد نفر پذیرایی می کنند و به آنها اسکان داده اند.