دولت استرالیا پس از مرگ دو پناهجو، هفته‌ها اعتراض و خروج چندین مهاجر از کمپ جزیره نائورو به دلیل مشکلات پزشکی همچنان از سیاست‌های سرسختانه خود در مقابل پناهجویان دفاع کرد.

مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که سیاست استرالیا در عدم پذیرش مهاجرانی که با قایق سعی در ورود به خاک استرالیا را دارند اقدامی ضروری برای جلوگیری از فعالیت قاچاقچیانی است که به دنبال کسب سود از این طریق و به خطر انداختن جان انسان‌ها هستند.

وی پیش از انتخابات دوم جولای در این باره به خبرنگاران گفت: ما در مورد حفاظت از مرزهای خود به صورت فرضی عمل نمی‌کنیم. ما می‌دانیم که اگر این سیاستها را رها کنیم چه اتفاقی روی خواهد داد.: 1200 نفر در دریا جان خود را از دست دادند... این فاجعه بار است.

پناهجویانی که در حال تلاش برای ورود به استرالیا از طریق قایق بازداشت می‌شوند به کمپهای جزیره مانوس در پاپوآ گینه نو در جزیره نائورو فرستاده می‌شوند. پاپوآ گینه نو پس از رای دادگاه عالی مبنی بر غیر قانونی بودن بازداشتگاه موقت مانوس اعلام کرده است که قصد تعطیلی آن را دارد.

از سوی دیگر بحث‌های ایجاد شده درباره سیاست مهاجرت استرالیا به یک معضل بزرگ برای نخست‌وزیر این کشور پیش از انتخابات تبدیل شده است.

در دو ماه گذشته دو پناهجو که از وضعیت خود در جزیره نائورو به شدت ناراضی بودند خود را آتش زدند که یکی از آنها ایرانی بود. هفته گذشته نیز یک پناهجو در اثر حمله قلبی جان خود را از دست داد.