«وزیر امور خارجه آمریکا این هفته بازهم فرمول مناسبی را برای متوقف کردن این جنگ ویرانگر در منطقه غرب آسیا جستجو خواهد کرد اما راهبرد آمریکا بیش از پیش هدف انتقاد قرار گرفته است.»

جان کری که در آخرین ماه‌های تصدی وزارت امور خارجه آمریکا روی این مناقشه تمرکز کرده است این هفته سفر دوره‌ای جدیدی را به مدت دو هفته آغاز می کند.

وی ابتدا به عربستان خواهد رفت که ازمخالفان سوری (تروریست‌ها) حمایت می کند و پس از آن سه‌شنبه برای شرکت در نشست گروه بین المللی حمایت از سوریه به وین می رود.

این گروه که از 17 کشور و سه سازمان بین المللی -از جمله آمریکا، روسیه، عربستان، ایران و اتحادیه اروپا- تشکیل شده است بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا «تلاش خواهد کرد توقف خصومت‌ها را در سوریه تحکیم بخشد، دسترسی بشردوستانه را در سراسر کشور تضمین کرده و انتقال سیاسی را تسریع کند.»

اما به اذعان "جان کربی،" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، «بدیهی است که در سوریه همه چیز در مسیر درست پیش نمی رود.»

علاوه بر این که بر سر سرنوشت "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه هنوز اختلاف وجود دارد، به اعتقاد دیپلمات‌های غربی در واشینگتن، تشکیل نهادی برای انتقال سیاسی در سوریه به این زودی بیش از پیش دور از ذهن به نظر می رسد.

جان کری هفته‌ها پیش با مطرح کردن موضوع «پلان بی» مرموز آمریکا برای پایان دادن به مناقشه، ناامیدی خود را از به نتیجه رسیدن روندی که آغاز شده است، نشان داد. اما او هرگز این پلان را تشریح نکرد. "جیمز جفری،" سفیر سابق دولت جمهوری خواه جرج بوش معتقد است که در واقع هیچ پلان بی برای سوریه وجود ندارد.

به گفته او، بدتر از آن این است که روس‌ها در واقع به نمایندگی از سوریه و ایران در حال دستیابی به پیروزی هستند.

در این شرایط، باراک اوباما که تردید زیادی در مورد مداخله نظامی دارد، همچنان از درگیر شدن گسترده نیروهای مسلح آمریکا در جنگ دیگری در منطقه غرب آسیا خودداری می کند.

مخالفان جمهوری خواه اوباما از مدت‌ها پیش او را متهم می کنند که راهبرد مشخصی برای سوریه ندارد اما با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست جمهوری اوباما، انتقادها بیشتر متوجه جناح او و دموکرات‌ها شده است.

"فیلیپ گوردون،" دیپلمات آمریکایی که یک سال پیش از سمتش به عنوان مشاور امور خاورمیانه کاخ سفید کنار رفت، اعلام کرد: «ما در این مورد به توافق نخواهیم رسید. نه با سوریه، نه با روس‌ها و نه با ایرانی‌ها.»

این کارشناس مرکز مطالعات شورای روابط خارجی افزود: «پیش شرط قرار دادن کناره گیری اسد برای متوقف کردن این مناقشه، بهترین راه برای طولانی تر کردن آن است.»