روسیه از تصمیم خود برای ساخت یک قطار هسته‌ای جدید خبر داد. 

مقامات روسیه می‌گویند عملیات ساخت برخی قطعات سامانه موشکی ریلی بارگوزین به تازگی آغاز شده است. 

گفته می‌شود این قطار هسته‌ای جدید قابلیت حمل شش موشک هسته‌ای قاره پیما را که بر مبنای موشک یارس Iars طراحی شده است، خواهد داشت. هنوز هیچ تاریخ مشخصی برای بهره برداری از قطار هسته‌ای راهبردی روسیه اعلام نشده است، اما کار‌شناسان می‌گویند این اتفاق زود‌تر از سال دو هزار و بیست نخواهد افتاد. 

در سال ۲۰۱۴ ژنرال سرگئی کاراکائف، فرمانده نیروهای موشکی راهبردی روسیه، اعلام کرده بود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تصمیم گرفته است سامانه ریلی موشکی بارگوزین را بازسازی کند. این مسئول نظامی روسیه‌‌ همان زمان اعلام کرد طراحی مقدماتی این پروژه تکمیل شده است. 

اخبار و اطلاعات مربوط به این قطار هسته‌ای جدید روسیه محرمانه است، اما برخی رسانه‌ها و روزنامه‌ها فاش کرده‌اند این قطار قابلیت حمل شش موشک بین قاره‌ای هسته‌ای را که بر مبنای موشک بالستیک یارس (مدل زمینی موشک دریایی بسیار پیشرفته Boulava بولاوا) طراحی شده باشد، خواهد داشت. 

فرماندهی نیروهای موشکی راهبردی روسیه ابراز امیدواری کرده است سامانه جدید بارگوزین تا سال ۲۰۴۰ به فعالیت خود ادامه دهد. 

کار‌شناسان نظامی روسیه می‌گویند این سامانه ریلی موشکی جدید به لحاظ طراحی بسیار شبیه یک زیردریایی راهبردی است: تمام واگن‌های قطار باید از استحکام و نفوذ ناپذیری بالایی برخوردار باشند تا اتاق هدایت آن در هر شرایطی حتی در صورت وقوع انفجار یک کلاهک هسته‌ای در فاصله چندصدمتری قطار از هر آسیبی در امان بماند. مدت زمانی که این قطار می‌تواند مستقل از هر کمک و حمایتی به فعالیت خود ادامه دهد سی و یک روز پیش بینی شده است. قطار هسته‌ای بارگوزین قابلیت آن را دارد که به طور مستقل مسیری یک هزار کیلومتری را طی کند. 

آماده سازی موشک یارس که یارگوزین به آن مجهز خواهد شد، تنها به چند دقیقه وقت نیاز دارد. برد این موشک قاره پیما بالغ بر ده هزار کیلومتر و میزان دقت آن حدود یکصد متر اعلام شده است. کلاهک‌های هدایت پذیر آن نیز توان نفوذ به هر سامانه ضدموشکی موجود در جهان را دارند.