باراک اوباما روز جمعه در نشستی با رهبران 5 کشور شمال اروپا در کاخ سفید ضمن هشدار نسبت به حضور نظامی روسیه در شمال اروپا، تاکید کرد: ما در خصوص نگرانی مان نسبت به افزایش حضور نظامی تجاوزکارانه روسیه در منطقه شمالی اروپا، متحد هستیم.

در حالی که تنش بین روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین به شدت بالا گرفته است، اوباما سعی کرده است تا با رهبران کشورهای همسایه و نزدیک روسیه مثل دانمارک، ایسلند، فنلاند، سوئد و نروژ نشست مشترکی را برگزار کند.

اوباما افزود: ما بر این باوریم که شهروندان ما این حق را دارند که در آزادی و امنیت و به دور از تروریسم زندگی کنند و اروپا جایی است که کشورهای کوچکتر نباید از سوی کشورهای بزرگتر تهدید شوند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: واشنگتن آماده است تا در برابر هرگونه اقدام تجاوزکارانه روسیه مقابله کند. ما به مذاکره ادامه خواهیم داد و به دنبال همکاری با روسیه هستیم ولی در عین حال خواستار آن هستیم که مطمئن شویم روسیه فعالیت های نظامی خود را مطابق با تعهدات بین المللی اش انجام می دهد.

آمریکا و 5 کشور شمال اروپا در یک بیانیه مشترک، نگرانی خود را نسبت به اقدامات روسیه در منطقه دریای بالتیک از جمله وضعیت هسته ای، تمرینات نظامی اعلام نشده و اقدامات تحریک آمیز توسط هواپیماها و کشتی های روسی اعلام کرده اند.

این در شرایطی است که ولادیمیر پوتین قول داده است تا همه تدابیر لازم برای پایان دادن به تهدیدات ناشی از سامانه های موشکی آمریکا را که اخیرا در رومانی مستقر شده، اتخاذ کند.

تنش بین روسیه و غرب به بالاترین سطح پس از پایان جنگ سرد رسیده است. در این بیانیه مشترک آمده است: تحریمهای اعمال شده علیه روسیه تنها زمانی لغو خواهد شد که شبه جزیره کریمه به اوکراین بازگردانده شود.

این بیانیه افزود: اشغال غیر قانونی و الحاق کریمه که ما با آن موافق نیستیم، تجاوز در دونباس و تلاش برای بی ثبات کردن اوکراین مطابق با قوانین بین المللی نیست و نظم امنیتی اروپا را نقض می کند.