به گزارش پارس به  نقل از فارس، منابع روس امروز در واکنش به خبرهای مبنی بر برقراری آتش بس در سوریه اعلام کردند که هر گونه آتش‌بس در سوریه باید با هماهنگی مستقیم با تهران، دمشق و حزب الله باشد.

در همین راستا، «جان کری» زیر خارجه آمریکا امروز یکشنبه در اردن ضمن طرح مجدد ادعاهای روند انتقال سیاسی در سوریه اعلام کرد که طی ساعات آتی می‌تواند در این کشورآتش‌بس برقرار شود.

وی همچنین تأکید کرد که به زودی «باراک اوباما» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه برای تکمیل توافق آتش‌بس با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا در پایان اظهار داشت که با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه جهت توقف درگیری در سوریه به توافق مشروط رسیده‌اند.

در همین راستا، نمایندگان روسیه و آمریکا چند روز پیش در ژنو با یکدیگر دیدار کردند و آنطور که روس‌ها بعداً گزارش دادند، طرفین با هم در خصوص آتش‌بس در سوریه و همکاری مشترک نظامی در این کشور، با یکدیگر مذاکره کردند.

کری و لاوروف نیز با یکدیگر تلفنی مکالمه داشتند و برخی از منابع خبری به نقل از مقامات دولتی سوریه اعلام کردند که دو طرف نتوانسته‌اند بر سر مکانیسم اعمال آتش‌بس در سوریه به توافق برسند.

از سوی دیگر، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز درباره آتش‌بس در این کشور گفته بود: «ما اعلام آمادگی کردیم ولی مسئله فقط منحصر به اعلام نیست؛ زیرا طرف مقابل نیز این مسئله را اعلام می‌کند ولی چیزی که  مهم است مرتبط به اقدامات عملی طرف مقابل بر روی زمین است... مسئله مهم بعدی نیز ممانعت از اعزام تروریست‌ها و ارسال سلاح یا هر گونه کمک‌های لوجستیک به این تروریست‌ها است... ولی اگر این مستلزمات فراهم نشود تأثیر معکوسی بر کشور خواهد داشت و سبب افزایش هرج و مرج و تجزیه سوریه خواهد شد».