جان کری، وزیرخارجه آمریکا می‌گوید این کشور، روسیه و ایران همه در قبال اجرای آتش‌بس سوریه از سوی طرف‌های درگیر «مسئول» هستند. 

وی دوشنبه (۲۰ اردیبهشت) در پاریس به خبرنگاران گفت: «ما وظیفه داریم تضمین کنیم مخالفان به این (آتش‌بس) عمل می‌کنند و روسیه و ایران نیز وظیفه دارند تعهد رژیم اسد را به این مساله تضمین کنند.» 

وزیر خارجه آمریکا افزود: توافق جدید می‌تواند در ‌‌نهایت «آتش‌بس سراسری» را دوباره در سوریه برقرار کند. 

کری اظهار داشت: «باید نتیجه کار را دید و قضاوت کرد، همه این‌ها صرفاً کاغذ و نوشته هستند و هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌اند.» 

کری گفت: «این دیگر به فرماندهان حاضر در میدان جنگ و طرف‌های ذی‌نفع از جمله ما بستگی دارد.» 

ایران بار‌ها با تاکید بر لزوم یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه، اعلام کرده است تنها خود مردم این کشور باید درباره آینده دولت سوریه تصمیم بگیرند. 

آتش‌بس در سوریه از هشتم اسفند سال ۱۳۹۴ به میانجی‌گری روسیه و آمریکا برای تسهیل مذاکرات بین طرف‌های درگیر در سوریه به اجرا درآمد. 

آمریکا و روسیه که ریاست مشترک «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» را بر عهده دارند، دوشنبه به توافق جدیدی دست یافتند.  بر اساس این توافق دو طرف بر تعهد خود نسبت به آتش‌بس موجود در سوریه تاکید کرده و وعده دادند برای اجرای آن تلاش بیشتری بکنند. 

سوریه از سال ۲۰۱۱ (۱۳۸۹) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ منتشر شد، حدود ۴۷۰ هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این ناآرامی‌ها کشته و بیش از ۱. ۹ میلیون نفر زخمی شده‌اند. 

در نا‌آرامی‌های پنج سالۀ سوریه، میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ‌زده آواره شده‌اند.