شمارش آراء انتخاباتی شهرداری لندن با پیروزی «صادق خان» تمام شد. وی که پاکستانی الاصل و از خانواده ای معمولی است نخستین شهردار مسلمان پایتخت انگلستان خواهد بود.

خان ۴۵ ساله که از اعضای حزب کارگر- بزرگترین حزب مخالف دولت – است با اختلافی ۱۳.۶ درصدی از سد «زاک گلد اسمیت» حریف ۴۱ ساله خود از حزب حاکم محافظه کار گذشت. زاک در تمام طول تبلیغات انتخاباتی سعی داشت با توجه به مذهب و همچنین خاستگاه جغرافیایی خان، وی را افراطگرا جلوه دهد تا به این ترتیب رای بیشتری را برای خود بخرد.

خان در وصف پیروزی خود گفت: این انتخابات به دور از جنجال نبود. اما خوشحالم که مردم لندن امروز امید را به جای ترس و اتحاد را به جای تفرقه انتخاب کردند. امیدوارم دیگر هرگز در معرض چنین انتخابی قرار نگیریم. ترس مایه امنیت بیشتر ما نیست و تنها به ضعف بیشتر ما منجر می شود. لندن از سیاست ترس استقبال چندانی نمی کند.

لازم به یادآوری است که انتخابات محلی و منطقه ای انگلستان در روز پنجشنبه گذشته برگزار شد. رای گیری روز پنجشنبه علاوه بر تعیین آرایش سیاسی پارلمان های محلی ولز و اسکاتلند، به انتخاب ۲۷۰۰ مسئول محلی در سراسر انگلستان و همچنین تعیین شهردار لندن – پایتخت - منجر شد.

در این میان، حزب کارگر علیرغم پیروزی درخشانی که در لندن داشت، در انتخابات پارلمانی اسکاتلند شکست سختی را خورده و بعد از حزب جدایی طلب «اس ان پی» و حزب محافظه کار «توری» در جایگاه سوم قرار گرفت.

اما حزب کارگر با وجود جنجال های تبلیغاتی که با هدف تخریب چهره «جرمی کوربین» رهبر این حزب صورت گرفت، موفق به جلب بیشتر آراء انتخاباتی پارلمان ولز شد حال آنکه از کسب اکثریت باز ماند.