آمریکا تصمیم گرفته است یک جنگ سایبری با هدف فلج کردن شبکه ارتباطی داعش بر روی اینترنت راه اندازی کند.

آمریکایی ها پس از سال ها خساراتی که گروه های تروریستی به ملت های منطقه به ویژه در عراق و سوریه وارد کرده و میلیون ها تن را کشتار و آواره کرده اند، تصمیم گرفته است یک جنگ سایبری با هدف فلج کردن شبکه ارتباطی داعش بر روی اینترنت راه اندازی کند.

پنتاگون وزارت دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد، فرماندهی نظامی آمریکا در امور دفاع و حملات اطلاعاتی (سایبرکام) ، قصد دارد اینترنت داعش را با هدف انزوای مجازی این گروه افراطی قطع کند.

براساس گزارشی که رسانه های عراقی عصر جمعه منتشر کردند، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا این خبر را داده و گفته که این اولین عملیات جنگ بزرگ سایبری آمریکا علیه داعش است و نقش مهمی در جنگ نظامی که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه داعش به راه انداخته است، خواهد داشت.

وی در این جلسه استماع سه ساعته، فلج کردن و از کار انداختن شبکه فرماندهی داعش و کنترل بر زیر مجموعه های آن، هدف قرار دادن توانایی های این گروه در جابجایی پول، حذف اعمال زور و کنترل داعش بر اهالی شهرهای تحت اشغال این گروه و از بین بردن قدرت جذب نیرو از خارج منطقه را از اهداف مهم این جنگ سایبری دانسته است. کارتر گفته که ما داعش را بمباران و از اینترنت محروم می کنیم.

در عین حال ژنرال جو دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا نیز در همین جلسه گفته که تلاش می کنیم داعش را از دسترسی به فضای مجازی بازداریم و یکی از اهداف مهم، تمرکز بر عملیاتی است که داعش می تواند در خارج از منطقه انجام دهد.

این اظهارات دانفورد نشان می دهد که آمریکایی ها از هم اکنون که روند بازگشت نیروهای خارجی داعش به کشورهایشان شروع شده، به هراس افتاده اند و بیم انجام عملیات تروریستی مشابه عملیات داعش در برخی کشورهای اروپایی و از جمله فرانسه را دارند.

آمریکایی ها که این روزها برای قطع شبکه های ارتباطی داعش اعم از بخش های مخابراتی و بانکی به فراست افتاده اند، در سال های گذشته کمترین گام را برای مسدود کردن این مجاری حیاتی برای داعش برداشته اند که همواره محل سئوال از سوی مردم و نخبگان منطقه بوده است.

شرکت های اصلی تامین کننده اینترنت جهان، آمریکایی و یا اروپایی هستند و تصمیم آمریکا برای قطع اینترنت داعش نوعی اعتراف به این نکته هم محسوب می شود که غربی ها تاکنون تعمدا اینترنت را در اختیار داعش قرار داده اند.

مجله آلمانی «اشپیگل» آذرماه ماه سال گذشته فاش ساخته بود که تامین کننده اصلی اینترنت داعش شرکت های اروپایی هستند که از طریق واسطه هایی در هاتای ترکیه مقدمات لازم را برای بهره برداری داعش و حضور این گروه تروریستی در فضای مجازی فراهم می کنند.

علاوه بر شبکه ارتباطی داعش که همچنان باز است، این گروه با استفاده از تسهیلات ویژه برخی کشورهای منطقه به راحتی اقدام به جابجایی پول و حواله های بانکی می کند و با اتکای به همین موقعیت توانسته است به مدت دو سال روی پا بایستند.

این گروه تروریستی در دو سال اخیر به میزان قابل توجهی نفت از حلقه های موجود در عراق و سوریه برداشت کرده و در بازارهای منطقه فروخته است که مجاری نقل و انتقال پول آن هنوز مشخص نیست.