اظهارات "پیتر گرستن" معاون فرمانده نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی گروه موسوم به ائتلاف ضد داعش با استناد به اسنادی است که اخیراً به دست آمده و نشان می دهد که گروه داعش در مدیریت پول هایی که بخشی از آن برای پرداخت بهای برده های جنسی مورد استفاده قرار می گیرد، با مشکل روبرو شده است.

طبق این اسناد، داعش همچنین از عناصر خود خواسته است که مصرف برق را کاهش دهند و از خودروهای رسمی استفاده شخصی نکنند".

درعین حال، به نظر می رسد که عناصر داعش دارای روحیه ضعیف هستند و تلاش می کنند با گرفتن مجوزهای پزشکی خود را از جنگ درخطوط مقدم معاف کنند.

پایگاه شبکه " سی.ان.ان" به نقل از گرستن نوشت: "حملاتی که انبارهای مالی و عناصر داعش را هدف قرار داد، از تعداد نیروهای خارجی که به این گروه پیوسته بودند، کاست و این تعداد که درسال گذشته، ماهیانه بین 1500 تا 2000 نفر بود، در حال حاضر در ماه به دویست نفر رسیده است".

گرستن تاکید کرد: "ما درحال حاضر شاهد افزایش میانگین خارج شدن اعضای داعش و تضعیف روحیه آن ها هستیم و می بینیم که این گروه قدرت پرداخت حقوق آن ها را ندارد و عناضر آن برای خارج شدن از گروه تلاش می کنند".

" أیمن التمیمی " کارشناس مرکز خاورمیانه که مقر آن در واشنگتن است و به برخی از این اسناد درز کرده دست یافته است، گفت اسناد داخلی مربوط به داعش نشان می دهد که بخش های نظامی، مالی و اداری داعش تحت تاثیر این فشارها قرار دارد.

التمیمی که از طریق فعالان و روزنامه نگاران و اهالی سابق منطقه تحت سلطه داعش به این اسناد دست یافته است، گفته است که برخی از این اسناد را نیز از مناطقی که اخیراً هم پیمانان محلی آمریکا آن را از اشغال داعش آزاد کرده بودند، به دست آورده است.

این اسناد از نحوه پرداخت حقوق به اعضا و عناصر داعش پرده برمی دارد و نشان می دهد که عناصراین گروه، حقوق اضافه برای همسران و کودکان و برده های جنسی خود دریافت می کنند.

طبق این اسناد، میانگین حقوق عناصر داعش در ماه، 50 دلار است و علاوه برآن ، به همسران اعضا، مبلغی اضافه به مبلغ 50 دلار، به هر فرزند داعشی 35 دلار، به هر برده جنسی 50 دلار به فرزندانی که از برده های جنسی متولد می شوند، 35 دلار و به پدری که تحت تکفل فرزند داعشی خود قرار دارد، 50 دلار و به هر یک از افراد تحت تکفل عناصر داعش 35 دلار در ماه پرداخت می شود.

التمیمی دراین گزارش آورده است که اطلاعات مربوط به حقوق عناصر داعش را درجریان سفر به سوریه از طریق گفتگو با اعضای مرتبط با این گروه کسب کرده است.