سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در پنجمین نشست امنیت بین المللی مسکو، آمریکا و ناتو را تهدید کرد.

 

 سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در پنجمین نشست امنیت بین المللی مسکو، آمریکا و ناتو را تهدید کرد که در صورت ادامه راهبرد توسعه مناطق تحت نفوذ خود به شرق اروپا، توان نیروهای مسلح روسیه نیز افزایش خواهد یافت.

شویگو در این نشست که امروز (چهارشنبه) در مسکو با حضور 500 تن از مقام های بلندپایه دفاعی و کارشناسان ارشد نظامی کشورهای مختلف آغاز بکار کرد، گفت: برنامه های مختلف نظامی از جمله استقرار تاسیسات نزدیک مرز روسیه توسط آمریکا و پیمان ناتو، مسکو را وادار می کند تدابیر متقابلی در زمینه فناوری نظامی اتخاذ کند.

وی با تاکید بر اینکه روسیه مسابقه تسلیحاتی است، اظهار کرد: واشنگتن و ناتو به استقرار تاسیسات نظامی نزدیک روسیه ادامه داده و با اجرای طرح های خطرآفرین موشکی، مخارج نظامی را افزایش می دهند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز امروز گفت: ناتو و غرب در طرح تهدید علیه روسیه پیشگام شده و حتی اقدام های عملی را در این زمینه آغاز کرده اند.

وی افزود: تاکنون بارها سران ناتو و کشورهای عضو این پیمان، مسکو را تهدیدی برای خود و تهدیدی هسته ای خوانده اند. اکنون ناتو فقط به طرح دیدگاه بسنده نمی کند و اقدام هایی را برای افزایش توانمندی نظامی خود نزدیک مرزهای روسیه انجام می دهد.

درپی وقایع اوکراین در سال 2014 که دخالت اتحادیه اروپا و واشنگتن منجر به سقوط دولت منتخب این کشور شد و دولت غربگرا روی کار آمد، روابط ناتو و مسکو به شدت پرتنش شد و حتی تعلیق دو ساله نشست های این پیمان و روسیه را در پی داشت و آخرین جلسه نیز که هفته پیش برگزار شد نیز بی نتیجه اعلام شد.

روسیه همیشه از طرح گسترش توان نظامی ناتو به شرق اروپا انتقاد کرده است و براساس گزارش های انتشار یافته در صورت لزوم از تدابیر دفاعی و نظامی از جمله استقرار سامانه های موشکی راهبردی پرقدرت اسکندر، یگان های ویژه آماده عملیات و بمب افکن های قاره پیما در نزدیک ترین نقاط مرزی به کشورهای عضو ناتو بهره خواهد گرفت.

در پنجمین همایش بین المللی امنیت مسکو که امروز با حضور 500 شرکت کننده از جمله وزیران و معاونان وزارت خانه های دفاع، رییسان ستاد کل نیروهای مسلح و کارشناسان از کشورهای مختلف گشایش یافت و تا فردا ادامه دارد، مبارزه با تروریسم، مسائل امنیتی منطقه آسیا و اقیانوس آرام، ثبات جهانی و همکاری های نظامی بررسی می شود.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران بنا به دعوت سرگئی شویگو همتای روسی خود شامگاه سه شنبه در راس یک هیات برای شرکت در نشست بین المللی امنیت مسکو و رایزنی های دفاعی در حاشیه این اجلاس وارد پایتخت روسیه شد.

وزیر دفاع ایران همچنین در حاشیه این نشست بین المللی دیدارهای دو جانبه ای انجام خواهد داد.