پس از گذشته 27 سال از فاجعه استادیوم هیلزبورو، یک هیات قضایی ویژه به اتفاق آرا، قصور نیروهای پلیس انگلیس را عامل بروز اصلی این فاجعه اعلام کرد.

اعضای این هیات تحقیق پس از دو سال بررسی شواهد و گفت وگو با شاهدان عینی نتیجه گرفته اند که مرگ قربانیان این فاجعه «غیرقانونی» بوده است.

اصطلاح 'کشته شدگان غیرقانونی' به معنی آن است که این افراد به خاطر اقدام 'اشخاصی نامشخص' و در مغایرت با قوانین کیفری کشته شده‌اند.

این امر به این معنی است که هر چند ازدحام و شلوغی باعث کشته شدن 96 نفر در فاجعه استادیوم هیلزبورو شده است اما آنها مسئول اتفاقات رخ داده نیستند و ماموران پلیس به دلیل قصور در مدیریت تماشاگران عامل اصلی مرگ آنها بوده اند.

در 15 آوریل 1989 میلادی در جریان دیدار مرحله نیمه نهایی جام حذفی انگلیس بین لیورپول و ناتینگهام فارست، 96 تن از هواداران تیم لیورپول به دلیل آنچه 'ازدحام جمعیت و آشوبگری تماشاچیان' خوانده شد، جان خود را از دست دادند.

پس از این اتفاق، پلیس انگلیس و برخی از رسانه های انگلیسی اعلام کردند که رفتار طرفداران آشوب‌گر و مست باعث این فاجعه شده است.

صدور این رای از سوی هیات قضایی 9 نفره، با استقبال خانواده‌های کشته شدگان واقعه هیلزبورو مواجه شد که شماری از آنان در تالار دادگاه در 'وارینگتون' حضور داشتند.

رای هیات تحقیق از طریق تلویزیون‌های مداربسته در بیرون از ساختمان دادگاه هم اعلام شد و بسیاری از حاضران با شنیدن رای، به ابراز احساسات پرداختند.

بسیاری از این افراد بیش از یک ربع قرن انتظار کشیدند تا رسما اعلام شود که عزیزانشان که جان خود را از دست دادند، قربانی بودند و نه مقصر.

'دیوید کرامپتون'، یکی از فرماندهان پلیس یورکشایر جنوبی پس اعلام رای یاد شده گفت : «در تاریخ 15 آوریل سال 1989 میلادی پلیس یورکشایر جنوبی مسئولیت انتظامات مسابقه نیمه نهایی جام حذفی را به عهده داشت و این مسئولیت را بخوبی انجام نداد.' وی افزود: :'این اتفاق بزرگترین فاجعه در استادیوم های بریتانیا بود و همچنان است. من بدون هیچ قید و شرطی از خانواده افرادی که آسیب دیدند عذرخواهی می کنم.»

در همین حال به دنبال رای هیات قضایی یادشده، دستگاه دادستانی انگلیس گفته است به طور رسمی این مساله را مورد توجه قرار می دهد که آیا فرد یا افرادی به دلیل قصور صورت گرفته بایستی مواجه با اتهام کیفری شوند یا نه .

از سوی دیگر، 'ترزا می' وزیر کشور انگلیس نیز انتظار می رود روز چهارشنبه در نشست مجلس عوام در ارتباط با رای اعلام شده توسط هیات قضایی یادشده ، رسما موضع دولت کامرون را اعلام کند.

وزیر کشور انگلیس امروز ( سه شنبه) در بیانیه ای گفت: 'این یک روز مهم برای خانواده و دوستان کسانی است که عزیزانشان در فاجعه هیلزبورو از دست دادند.'

واقعه هیلزبورو در سال 1989 میلادی پرتلفات‌ترین حادثه ورزشی در تاریخ بریتانیا بوده است.

دادگاه عالی انگلیس پیشتر در حکمی ، مرگ 96 تن از هواداران لیورپول حاضر در استادیوم هیلزبورو را تصادفی اعلام کرده بود و حالا با نقض آن، خانواده قربانیان می توانند امیدهای تازه ای برای اجرای عدالت داشته باشند.

پیش از این دولت انگلیس با تبرئه هواداران از هر گونه مسوولیت فاجعه شفیلد، از آنها عذرخواهی کرده است.

دیوید کامرون در سپتامبر 2012 میلادی (شهریور ماه 1391 ) پس از انتشار یک گزارش مستقل تحقیقی درباره این فاجعه در مجلس عوام گفته بود: پلیس نه تنها اقدامات کافی را برای حفاظت از تماشاگران ورزشگاه ˈهیلزبوروˈ به عمل نیاورد بلکه بعدا تلاش نمود تا تماشاگران را عامل فاجعه معرفی کند.

نخست وزیر انگلیس بیان داشت : اگر پلیس و نیروهای امدادی واکنش سریع و مناسبی به این فاجعه نشان می دادند، قطعا تعداد تلفات کاهش می یافت. این گزارش نشان می دهد که ایمنی تماشاگران در ورزشگاه هیلزبورو در همه سطوح مورد بی اعتنایی قرار گرفته بودند.

در این میان مارگارت تاچر نخست وزیر پیشین انگلیس متهم شده بود، در یک دهه پنهان کاری که پلیس را از هر گونه مسوولیتی محافظت می کرد، دست داشته است.