وزیر خارجه بحرین امروز (سه شنبه) در کنفرانس خبری با وزیر خارجه مصر در قاهره در آستاه دیدار پادشاه بحرین و عبدالفتاح سیسی گفت: پل ارتباطی میان مصر و عربستان از بزرگترین طرح‌های استراتژیک در منطقه است.

 

روزنامه مصری الیوم السابع نوشت، خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در کنفرانس خبری با سامح شکری، همتای مصری خود گفت که پلی که قرار است میان مصر و عربستان ایجاد شود از بزرگترین طرح‌های استراتژیکی خواهد بود که منطقه به خود دیده است.

وی گفت که این پل ارتباطی میان مصر و عربستان فواید بسیار زیادی دارد و از آن برای انتقال تجارب میان کشورهای عربی و مصر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس استفاده می‌شود و این پل حرکت تجاری میان دو منطقه مهم در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مصر را تسهیل می‌بخشد.

وی همچنین گفت: ما قدردان نقش مصر در پشتیبانی از بحرین در طول تاریخمان هستیم و مصر مواضع حمایتی از برادران عرب جهت حفظ امنیت و قومیت عربی داشته است. موضع محکم مصر ستون اصلی برای ثبات این منطقه است و ما از مصر به دلیل مواضع و نقشش در راستای حمایت از حاکمیت و ثبات بحرین در قبال "مداخله‌های همسایه‌هایی همچون ایران که به حاکمیت کشورها احترام نمی‌گذارند و از تروریست‌ها حمایت نمی‌کنند" قدردانی می‌کنیم.

وزیر خارجه بحرین عنوان داشت: ما با طرحی برای تضعیف کشورهای منطقه مواجه هستیم و داعش از برجسته‌ترین چالش‌ها برای ثبات در خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه رابطه با ایران و آنچه که در این خصوص صورت می‌گیرد بسیار مهم است گفت: ما نه تنها خواهان ایجاد تغییر در ایران نیستیم بلکه خواهان رابطه خوب با ایران هستیم.

وزیر خارجه بحرین گفت: ما با ایران مشکلی داریم که تلاش می‌کنیم به آن پایان دهیم ما رابطه‌های تاریخی با ایران براساس همسایگی‌مان داریم اما امروزه اختلافاتی با ایران درباره رویکردهایش داریم که ایجاب می‌کند ایران سیاست خارجی خود را در قبال کشورهای منطقه تغییر دهد.

در همین حال سامح شکری با تاکید بر حمایت مصر از ثبات بحرین در قبال هرگونه تلاشی برای کم کردن این ثبات گفت: مداخله در امور داخلی ما مساله‌ای است که ما کاملا آن را رد می‌کنیم و همبستگی و دوشادوشی برای دفاع در مقابل تلاش‌ها جهت مداخله در امور داخلی‌مان می‌یابیم.

وزیر خارجه مصر با بیان اینکه رابطه مصر و ایران همچنان قطع است، گفت که مصر مجددا از ایران می‌خواهد تا سیاستی را در قبال مصر و جهان عرب و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اتخاذ کند که این سیاست "برمبنای احترام متقابل و احترام به سیاست این کشورها و امتناع از مداخله در امور داخلی همسایگانش باشد.

وزیر خارجه مصر همچنین گفت: مصر و بحرین از اقدامات تروریستی رنج می‌برند و این مساله‌ای است که ما را به سمت تقویت همکاری میان خود در زمینه‌های اطلاعاتی و تبادل داده‌ها سوق می‌دهد.