به گزارش پارس به نقل از فارس، باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا پنج‌شنبه شب پس از ديدار با نمايندگان شوراي همکاري خليج فارس در کمپ ديويد گفت واشنگتن روابط نظامي خود با اعراب را تقويت مي‌کند.

اوباما که در جمع خبرنگاران صحبت مي‌کرد، گفت کشورهاي عربي حاضر در نشست از «اقدامات ثبات‌زدا»ي ايران، حتي در صورت حصول توافق هسته‌اي، ابراز نگراني کرده‌اند.

به نوشته روزنامه نيويورک‌تايمز، رئيس‌جمهور آمريکا بر خلاف انتظار کشورهاي عربي در نشست کمپ ديويد از امضاي پيمان دفاعي رسمي خودداري کرده، اما گفت تعهدي «آهنين» به امنيت کشورهاي عربي دارد.

وي که در اقاماتگاه کمپ ديويد و در کنار نمايندگان شوراي همکاري صحبت مي‌کرد، گفت: «بر تعهد آهنينمان بر امنيت شرکايمان در خليج (فارس) تأکيد مي‌‌‌کنم.»

هرچند کشورهاي عربي انتظار داشتند اوباما به صراحت اعلام کند در صورت «تجاوز ايران» واشنگتن براي «دفاع» از آن‌ها وارد عمل مي‌شود، اما رئيس‌‌جمهور آمريکا در اظهارات خود چنين وعده‌اي نداد و تنها گفت در صورت «تجاوز خارجي»، واشنگتن آماده خواهد بود «تا با شرکاي خود در شوراي همکاري خليج (فارس) کار کنيم تا سريعا مشخص کنيم که چه اقداماتي مناسب است، از جمله استفاده از قواي نظامي براي دفاع از شرکايمان در شوراي همکاري خليج (فارس). و بگذاريد تأکيد کنم که ايالات متحده به تعهدات خود پايبند مي‌ماند.»

وي افزود: «هدف کليدي تقويت ظرفيت شرکايمان در شوراي همکاري خليج (فارس)، اين است که مطمئن شويم آن‌ها مي‌توانند از موضع اطمينان و قدرت، با ايران به صورت سياسي و ديپلماتيک تعامل کنند.»

رئيس‌جمهور آمريکا با بيان اينکه کشورهاي عربي از افزايش نفوذ ايران پس از توافق در منطقه نگران هستند، گفت هيچ تحريمي برداشته نمي‌شود مگر آنکه ايران به مفاد توافق احتمالي عمل کند.

وي افزود: «نمي‌خواهم نگراني‌هايي را که در خصوص اتفاقي که ممکن است پس از کاهش تحريم‌ها رخ دهد، انکار کنم. اما بايد تأکيد کرد، آنچه اهميت بيشتري دارد کارهايي است که ما مي‌توانيم حالا براي کسب اطمينان از پايان يافتن برخي اقدامات ثبات‌زدا، انجام دهيم.»

باراک اوباما در ديدارهايي که روز پنج‌شنبه همراه با اعضاي ارشد کابينه خود، از جمله جان کري وزير خارجه، جک لو وزير خزانه‌داري و ارنست مونيز وزير انرژي با نمايندگان شوراي همکاري داشت، به تشريح کامل روند مذاکرات هسته‌اي پرداخته است.

يک مقام آمريکايي همچنين گفته است که طرفين براي انجام «همکاري‌هاي فشرده» نظامي توافق کرده‌اند. عربستان، قطر، امارات، کويت، بحرين و عمان اعضاي شوراي همکاري هستند، که با وجود دعوت از سران آن‌ها براي نشست کمپ ديويد، همه آن‌ها به جز دو کشور در سطحي پائين‌تر در اين نشست شرکت کرده بودند.

باراک اوباما در پايان اين نشست گفت واشنگتن به اعراب براي ايجاد سامانه‌هاي دفاعي، يک سامانه «هشدار سريع» موشکي و تقويت «امنيت دريايي» کمک خواهد کرد.

اوباما در مورد تائيد يا عدم تائيد توافق هسته‌اي از سوي اعراب هم گفت: «ما سندي نداشتيم که براي امضا به آن‌ها ارائه کنيم و بگوئيم که "آيا شما اين توافق چارچوب را تائيد مي‌کنيد يا نه؟"، چراکه توافق هنوز کامل نشده است.»

وي افزود: «آنچه من از شرکايمان در شوراي همکاري خليج (فارس) شنيدم، موافقت آن‌ها با يک توافق جامع و قابل‌راستي‌آزمايي بود که راه‌هاي منتهي به سلاح هسته‌اي را ببندد، که به نفع آن‌ها هم خواهد بود.»