به گزارش آی‌بی تایمز، آمریکا در بحبوحه رقابت تسلیحاتی خود با چین و روسیه، موفق به ساخت موشک جدیدی با فناوری فراصوت (هایپرسونیک) شده که با وجود تکذیب پنتاگون، نگرانی‌ها را از احتمال استفاده نامتعارف از آن در یک جنگ هسته‌ای افزایش داده است.

طبق اطلاعات منتشره، سرعت موشک جدید دست‌کم 5 برابر سرعت صوت (3800 مایل در ساعت) است که این ویژگی، کشف و شناسایی آن را به وسیله رادار عملاً غیرممکن می‌کند. با این حال، محققان همچنان برروی تکنیک‌های مانوردهی این موشک برای گریز از رادار و توسعه روشهای بهتری برای کنترل کامل آن کار می‌کنند.

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی پنتاگون موسوم به دارپا بیش از 34 میلیون دلار را صرف توسعه فناوری فراصوت بکار رفته در این موشک کرده است. 

در مقاله‌ای تحت عنوان «مشکل موشک هایپرسونیک پنتاگون» که به تازگی از سوی وبسایت «دیفنس وان» منتشر شده است، این پروژه به همراه سه پروژه دیگر فراصوت شرکت «لاکهید مارتین» و «ریتون» مورد بررسی قرار گرفته و در مورد اینکه این تسلیحات پس از عملیاتی‌سازی همچنان به عنوان تسلیحاتی متعارف باقی بمانند، ابراز تردید شده است. ضمن اینکه توسعه چنین تسلیحاتی احتمالا سایر ابرقدرتهای نظامی مانند چین و روسیه را نیز به سمت توسعه تسلیحات هسته‌ای پیشرفته‌تر سوق خواهد داد.

عمده نگرانی‌های مطرح شده از این بابت است که موشک فراصوت جدید، این امکان را برای آمریکا فراهم می‌کند که اهداف دورتر را با سرعتی بسیار کمتر از موشک‌های بالستیکِ متعارف مورد حمله هسته‌ای قرار دهد؛ بدون آنکه سامانه‌های دفاع موشکی فعلی و هیچ یک از جت‌های جنگنده کنونی توان رهگیری و انهدام آن را داشته باشند.

طبق گزارش‌ها، نسل جدید موشک‌های فراصوت می‌توانند بین دو حالت مختلف تغییر وضع دهند. از یک سو، آنها با بهره‌گیری از موتورهای «اسکرام‌جت» می‌توانند در سرعت‌های مافوق صوت، جریان هوای آزاد را برای افزایش حداکثری سرعت خود وارد موتور کنند و از سوی دیگر، با استفاده از سامانه «بوست گلاید» می‌توانند از جو بالای زمین عبور کرده و برد خود را بیش از حد متعارف افزایش دهند. به همین دلایل یعنی سرعت فوق‌العاده و قابلیت پرواز در ارتفاع بسیار بالا، این موشکها از ضریب ایمنی فوق‌العاده بالایی در برابر سامانه‌های دفاع موشکی برخوردارند. 

با این حال، «استفان ولبی» - معاون تحقیقات و مهندسی وزارت دفاع آمریکا - موشک فراصوت جدید پنتاگون را در قالب یک برنامه توسعه فناوری پیشرفته تعریف می‌کند که هدف آن حمل محموله‌های متعارف است و در بودجه آن نیز اشاره‌ای به هزینه‌های مدلسازی، تحقیق و کاوش فناوری فراصوت موردنظر برای مقاصد هسته‌ای نشده است.

آمریکا علاوه بر این موشک فراصوت، نمونه اولیه یک هواپیمای نظامی فراصوت پیشرفته با نام X-51 WaveRider را نیز تولید کرده است. این هواپیما سال گذشته 4 پرواز آزمایشی انجام داد که در آخرین تست، ارتفاع آن به 70 هزار فوت و سرعت آن به بیش از 230 مایل دریایی رسید.