به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از راشاتودی خبر داد، بزرگترین بانک تجاری روسیه - شِربنک - اعلام کرد که اولین گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) یوآنی خود که بر اساس آن وجه معامله از بانک واردکننده - صادرکننده چین به بزرگترین شرکت دارویی روسیه انتقال می یابد را گشایش کرده است.

شربنک طی بیانیه‌ای اعلام کرد: فارماسینتز - شرکت دارویی معروف روسیه - از شربنک درخواست کرده بود که ال.سی را بر اساس پول ملی چین انجام دهد تا قرارداد این شرکت برای عرضه محصولات وارداتی دارویی به ارزش بیش از ۲۹ میلیون یوآن (معادل ۴.۶ میلیون دلار) اجرایی شود.

شربنک اولین بانک روسی است که ال.سی یوآنی در آن گشایش می شود که البته این تصمیم در سال ۲۰۱۴ به رسانه ها اعلام شده بود.

گشایش ال.سی، بخشی از برنامه جامع چین - روسیه برای همکاریهای مالی است که شامل پیمان پولی دوجانبه روبل - یوآن به ارزش معادل بیش از ۲۰ میلیارد دلار است. این پیمان پولی دوجانبه در سال ۲۰۱۴ بین بانکهای مرکزی دو کشور با هدف انجام تجارت با پولهای ملی امضاء شد.

به گزارش ایسنا،اعتبار اسنادی (ال.سی) یک ابزار مالی امن و متداول برای تامین مالی تجارت بین المللی است که بر اساس آن، فروشنده اطمینان پیدا می کند که بر اساس شرایط تحویل مشخص، وجه کالا را بصورت کامل دریافت می‌کند. این ابزار ضمن ایجاد اطمینان برای هر دو طرف واردکننده و صادرکننده ، تسریع کننده فرآیندهای پرداخت و حمل دریایی نیز است.

اما در حالی بعد از سالها، اخیرا بانک مرکزی ایران نیز در راستای تنوع بخشی در روشهای پرداخت خارجی کشور، با کشورهای روسیه، ترکیه و عراق، پیمان پولی دوجانبه امضاء کرده است که با توجه به تجربه اولین ال.سی بر اساس پیمان پولی دوجانبه بین روسیه و چین، می توان امیدوار بود که بانک مرکزی ایران نیز چنین تسهیلاتی را برای تجار کشور فرآهم آورد شرایطی که بر اساس آن تجار کشور می توانند بدون نیاز به دلار و یورو و با استفاده مستقیم از ریال، برای کشورهای مقابل ال.سی گشایش کنند.