چه کسی بود که وی را به‌عنوان یک نامزد جمهوری‌خواه به قانون‌گذاران واشنگتنی معرفی کرد؟ چه کسی بود که در پشت درهای بسته با این قانون‌گذاران رایزنی کرد تا توافق اولیه برای حضور ترامپ در انتخابات از سوی این حزب میسر شود. او در آمریکا نامی آشناست. 
 
مغز متفکر کمپین ترامپ کیست؟
 

«جرد کوشنر» که سرمایه‌گذار املاک و مستغلات است نه تنها با ترامپ هم شغل است، بلکه خویشاوند او هم محسوب می‌شود. کوشنرِ 35 ساله داماد دونالد ترامپ است. او هم در آمریکا فردی شناخته شده است، هم صاحب روزنامه‌ای است که موجب می‌شود نفوذ قابل‌توجهی در میان افکار عمومی داشته باشد. روزنامه الاهرام از فردی که در جلسات مذاکرات کوشنر با کاپیتول هیلی‌ها حضور داشته، نقل می‌کند که وی گفته است پدرزنش در مقایسه با متحدانش، از قابلیت بالاتری برای ورود به کاخ سفید برخوردار است. کوشنر در سال 2009 با ایوانکا دختر دونالد ترامپ ازدواج کرد. وی یکی از اصلی‌ترین مشاوران ترامپ در هیات 5 نفره به حساب می‌آید که کار هدایت تیم ترامپ را برای روز هشتم نوامبر (روز انتخابات) بر عهده گرفته‌اند.

پیش‌تر نیز دونالد ترامپ در یک مصاحبه اعلام کرده بود که برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری از تعداد محدودی مشورت می‌گیرد؛ اما هرگز نام اصلی این افراد را ذکر نکرده بود. ترامپ در وصف این افراد می‌گوید که این افراد جزو باهوش‌ترین افراد آمریکایی هستند.در حالی که رسانه‌ها تقریبا به این یقین رسیده‌اند که گرداننده اصلی کمپین تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ داماد اوست، اما هنوز بازی «قایم‌باشک» در این تیم ادامه دارد. 

«هوپ چیکس» سخنگوی کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ می‌گوید: با تمام احترامی که برای کوشنر قایل هستم او در کمپین نقش رسمی ندارد. با این حال او اذعان می‌کند که ترامپ در برخی مسائل مانند اسرائیل و کشورهای خاورمیانه از کوشنر مشاوره می‌گیرد. یکی از دوستان کوشنر که دستی در کار موسیقی دارد و صاحب یک کمپانی موسیقی است، اعتقاد دارد که کوشنر توانایی فراوانی در اداره مسائل دارد. «دیوید شولهوف» در این مصاحبه تاکید می‌کند کوشنر یک جریان‌ساز است و می‌تواند تاثیرات قابل‌توجهی در امور از خود به‌جا بگذارد. با این حال در 10 ماه گذشته کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ اثرات نامطلوبی از خود برجا گذاشت. هرچند که این کمپین توانسته آرای بخشی از مردم آمریکا را به سود خود جلب کند، اما از این کمپین هر روز یک مبحث جنجالی به بیرون درز می‌کند: از توهین جنسی به زنان گرفته تا نفرت‌پراکنی در مورد مسلمانان و دیوار کشیدن دور آمریکا برای جلوگیری از ورود مکزیکی‌ها به داخل مرزهای ایالات‌متحده.

در این میان برخی می‌گویند کوشنر از ترامپ خواسته کمی رفتار خود را تعدیل و مانند یک کاندیدای سنتی عمل کند. او از ترامپ خواسته نقشه راه خود را برای رسیدن به کاخ سفید عوض کند و ارتباطات بیشتری با کمک‌کنندگان مالی و سایر سیاستمداران بگیرد. این دسته همچنین می‌گویند کوشنر ارتباطات قوی با غول رسانه‌ای دنیا یعنی رابرت مورداک دارد که می‌تواند کمک شایانی برای ترامپ باشد. همچنین وی از دوستان ذی‌نفوذی مانند «رونالد پرلمن» برخوردار است که وی نیز جزو غول‌های املاک و مستغلات آمریکا به‌حساب می‌آید. کسی که ارتباط گرمی با ترامپ ندارد، در مقابل رابطه‌ای بسیار صمیمانه با کوشنر دارد. کوشنر می‌تواند از قابلیت‌های مالی «پرلمن» و نفوذی که او دارد،به نحو موثری استفاده کند. هنوز پرلمن و مورداک در مورد همکاری خود با تیم تبلیغاتی ترامپ اظهارنظر نکرده‌اند اما بازار شایعات در این مورد داغ است.

ارتباطات اسرائیلی

ایوانکا، دختر ترامپ پیش از اینکه با کوشنر ازدواج کند، تغییر دین داد و یک یهودی به‌حساب می‌آید. حالا کوشنر نیز به جمع این خانواده اضافه شده است. کوشنر و خانواده‌اش ارتباطات قوی با اسرائیلی‌ها دارند. پدر کوشنر که خود یکی از با نفوذهای بازار املاک و مستغلات آمریکاست، در سال 2015 به آیپک (لابی اسرائیل در آمریکا) رقم کلانی را کمک کرد. حداقل کمک مالی به آیپک 36 هزار دلار است؛ اما گفته می‌شود کمک مالی صورت گرفته از سوی پدر کوشنر فراتر از این رقم است. همچنین والدین کوشنر در سال 2014 میلادی رقمی در حدود 20 میلیون دلار به دانشگاه داروسازی اسرائیلی در بیت‌المقدس کمک کردند. 

کوشنر با استفاده از موقعیت خوبی که خانواده‌اش در اسرائیل دارند توانسته ارتباطات قابل‌توجهی بین مقامات این رژیم و دونالد ترامپ برقرار کند. البته ترامپ قصد داشت تا سال گذشته میلادی به سرزمین‌های اشغالی سفر کند اما هرگز این سفر به وقوع نپیوست. این سفر به دلیل سخنان ترامپ در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا به وقوع نپیوست و نتانیاهو ترجیح داد تا سفر وی را به تل‌آویو به همین دلیل لغو کند.

کوشنر به‌رغم اینکه برای این سفر دیدارهای مهمی را برای ترامپ درنظر گرفته بود اما سخنان تند وی موجب شد تا این برنامه به‌هم بخورد. چنین حرکتی موجب شد تا بین نتانیاهو و ترامپ یک درگیری لفظی مختصر روی دهد. ترامپ گفت: اگر وی رئیس‌جمهور شود در ماجرای صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها طرف اسرائیل را نخواهد گرفت. اما داستان از این قرار است که در میان سیاستمداران آمریکایی یهودی‌های با نفوذی قرار دارند که ترامپ مجبور است در نهایت با آنها همکاری کند. برای همین زمانی که در ماه گذشته جلسات آیپک برگزار شد با مشورت کوشنر، ترامپ در آن حضوری قوی پیدا کرد و سخنان جانبدارانه فراوانی به سود اسرائیل بر زبان راند.

در این راستا منابع خبری فاش کردند که پیش از برگزاری جلسه، ران درمر سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا با کوشنر تماس برقرار می‌کند و به وی می‌گوید که قصد دارند تا ترامپ را پیش‌سخنران کنند. هنوز سفیر اسرائیل در آمریکا درخصوص این شایعات اظهارنظری نکرده است. در پایان نیز ترامپ در یک جمع 18 هزار نفری حضور پیدا کرد و گرم‌ترین و مساعد‌ترین قول‌های خود را به جامعه یهودیان در آمریکا ارائه داد. ترامپ در این سخنرانی از فلسطینی‌ها خواست تا سیستم آموزشی خود را اصلاح کنند و از اسرائیلی‌ها نفرت نداشته باشند. او همچنین از فلسطینی‌ها خواست تا نام مکان‌های عمومی خود را به نام شهدای خود تغییر ندهند. او همچنین برای جلب توجه بیشتر یهودیان با زیر سوال بردن توافق ایران و کشورهای 1+5 گفت این بدترین قراردادی است که تاکنون علیه اسرائیل بسته شده است.