اسرائیل نشنال نیوز در گزارشی نوشت: پس از آن که درخواست های "موشه کاتساو" برای آزادی مشروط رد شد، نگرانی ها در ارتباط با شرایط روحی او سبب شد او تحت مراقبت های بیست و چهار ساعته قرار بگیرد. درخواست رئیس اسبق اسرائیل برای آزادی مشروط روز چهارشنبه رد شد. 

 
بر اساس گزارش کانال ده تلویزیون رژیم صهیونیستی، سازمان زندان های اسرائیل کاتساو را تحت مراقبت های شدیدی قرار داده است تا اطمینان حاصل شود او به خود آسیب نخواهد رساند و دست به خودکشی نخواهد زد. کاتساو -که در اواخر سال دو هزار و ده به سبب دو مورد تجاوز مجرم شناخته شد- به هفت سال زندان محکوم شده است.
 
او که چهار سال و نیم از دوره هفت ساله زندان خود را سپری کرده است، خواستار عفو مشروط خود و کاهش دوران محکومیتش شد. اگر درخواست او مورد پذیرش قرار می گرفت، کاتساو تا پایان ماه آوریل از زندان آزاد می شد. اما درخواست او رد شد و بدین ترتیب، او باید باقیمانده دوران محکومیت خود را در زندان سپری کند و تا پایان سال دو هزار و هجده پشت میله های زندان باقی بماند. کمیته آزادی مشروط عدم اعتراف کاتساو به جرم خود و عدم اظهار ندامت او را دلیل مخالفت با عفو مشروط او اعلام کرد.
 
سازمان زندان های اسرائیل به وخیم بودن شرایط روحی کاتساو اشاره کرده است و گفته می شود در حال بررسی برخی گزینه ها برای درمان طولانی مدت اوست. اما در عین حال، رئیس اسبق اسرائیل به سبب نگرانی در ارتباط با احتمال خودکشی تحت نظارت بیست و چهار ساعته قرار گرفته است.