رجب طیب اردوغان این مطلب را طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان هلال احمر ترکیه عنوان کرد.

رییس جمهور ترکیه افزود: ترکیه تاکنون رهیافت هایی با عناوین مختلف مانند فرایند دمکراسی و حل مساله داشت که به هیچکدام از این رهیافت پاسخ مثبتی داده نشد و دیگر راه مذاکره ای باقی نمانده است یا تسلیم خواهند شد و یا تک تک آنها را در هر کجا باشند، از بین خواهیم برد.

اظهارات اردوغان به دنبال سخنان احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه که گفته است اگر پ.ک.ک سلاح بر زمین گذاشته و مطابق توافقات سال 2013 از ترکیه خارج شود، امکان بازگشت به فرایند حل مساله فراهم خواهد شد و به دنبال آن نشست امنیتی غیر مترقبه به ریاست اردوغان و با شرکت داوداوغلو و رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در کاح ریاست جمهوری، در محافل سیاسی ترکیه، واکنشها، تحلیل ها و گمانه زنی های متفاوتی داشته است.

زینت گورجانلی مفسر سیاسی روزنامه مخالف سوزجو در مقاله ای در شماره روز سه شنبه این روزنامه نوشته است: اردوغان با نگاه به چشمان داوداوغلو که در مجمع عمومی سازمان هلال احمر سخنان وی را گوش می داد، در مورد پ.ک.ک اظهاراتی داشت که به کلی با رهیافت داوداوغلو در تضاد است.

گورجانلی می افزاید، در حالی داوداوغلو در سخنان خود هنوز بسته نشدن کامل درها به روی حل مساله سخن گفت، اردوغان با گذشت فقط چند ساعت از این سخنرانی، در را به کلی روی حل مساله بست.

اردوغان گفت: سرکرده های سازمان تروریستی (پ.ک.ک) و کسانی که دنباله روی آن هستند، هر ازگاهی از مذاکره و راه حل مساله سخن می گویند؛ این در حالی است که هیچ جایی برای مذاکره نمانده است، این را بدانند، دو راه پیش رو دارند، یا تسلیم خواهند شد تا در نظام قضایی محاکمه شوند و یا در لانه هایی که پنهان شده اند، آنها را تک تک یافته و از بین خواهیم برد؛ راه سومی پیش روی ترکیه نمانده است.

گورجانلی با اشاره به اینکه داوداوغلو واکنشی به سخنان اردوغان نشان نداد، سخنان داوداوغلو را یادآوری کرده که گفته است: انتظار مردم از فرایند حل مساله این بود که سلاح ها به کلی بر زمین گذاشته شود؛ اگر چنین شود و به وضعیت پیش از ماه مه 2013 برگردند، تمامی عناصر مسلح ترکیه را ترک کنند، امکان گفت و گو فراهم خواهد شد.

اظهارات داوداوغلو با واکنش های متفاوتی در ترکیه روبرو شده است؛ حزب دمکراتیک خلق ها که متهم به دنباله روی و تسلیم شدن در قبال خواسته های پ.ک.ک متهم است می گوید، هنوز روشن نیست که داوداوغلو در سخنرانی خود در دیاربکر جو گیر شده و احساساتی این مطلب را گفته و یا با هماهنگی و به عنوان یک تصمیم نظام مطرح کرده است.

حزب حرکت ملی که رهیافتی تقریبا همسو با اردوغان در مساله پ.ک.ک دارد به اظهارات داوداوغلو به شدت واکنش نشان داده و گفته است این در واقع بازگشت به سیاست اشتباهی است که امروز ترکیه را صحنه درگیری کرده و ما هر روز شاهد به گفته او شهادت چند تند از نظامیان و نیروهای امنیتی در نبرد با تروریست های جدایی طلب می باشیم.

در حالی که این بحث به یکباره موضوع روز سیاست در ترکیه شده، برگزاری نشست امنیتی به ریاست اردوغان در نهاد ریاست جمهوری و عدم انتشار هرگونه اطلاعیه ای در خصوص این نشست غیر مترقبه، دقت ها را متوجه تحولات در راس دولت و حکومت در ترکیه کرده است.

شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه گزارش داده است در نشست امنیتی که دو ساعت به طول انجامید علاوه بر داوداوغلو و ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه، وزرا و مسئولان مربوطه سازمان های امنیتی نیز شرکت کردند.