به نقل از «تله‌سور»، گروهی از کارشناسان مکزیکی روز گذشته با انجام بررسی‌های لازم بر روی سطل زباله‌ جنجالی شهر «کوکولا» واقع در استان جنوبی «گررو» در مکزیک، اعلام کردند که دست کم 17 فرد بزرگسال در این سطل‌ سوزانده شده‌اند.

 
«ریکاردو تورس» سخنگوی این گروه تخصصی در این راستا عنوان کرد: شواهد کافی برای تأیید وقوع آتش‌سوزی در این سطل زباله‌ که در ابعاد وسیعی تحت کنترل قرار داشته، وجود دارد.
 
این کارشناسان همچنین گزارش دادند که برای ارتباط دادن این آتش‌سوزی به موضوع 43 دانش‌آموز ناپدید شده مکزیکی شواهد بیشتری لازم است.
 
«تورس» افزود: علی‌رغم ادعای دولت مکزیک در سال 2015، محال است که دانش‌آموزان ناپدید شده مکزیکی در سطل‌ زباله سوزانده شده باشند.
 
در آخرین ساعات روز پنجشنبه، گروه کارشناسی مذکور اولین نتایج به دست آمده درباره تحقیقات خود را به صورت محرمانه و در پاکتی مهر و موم شده به دادستانی مکزیک تحویل داد.
 
چندی پیش، تحقیقات گروه پیکرشناسی متعلق به قوه قضاییه آرژانتین نیز نشان داد که ادعای سوزانده شدن 43 دانش‌آموز ناپدید شده مکزیکی در یکی از سطل زباله‌های شهر «کوکولا»، خلاف واقع بوده است.
 
در گزارش این گروه آرژانتینی نیز آمده است: بقایای به جا مانده در سطل زباله شهر «کوکولا» هیچ ارتباطی با دانش‌آموزان ناپدید شده مکزیکی ندارد و گروه انسان‌شناسی متعلق به قوه قضاییه آرژانتین تاکنون هیچ مدرک علمی دال بر ارتباط این دو با یکدیگر کشف نکرده است.
 
این گروه آرژانتینی در ادامه گزارش خود خاطرنشان کردند: در این سطل زباله آتش‌سوزی‌های متعددی رخ داده و بقایای اسکلت دست‌کم 19 انسان در آن موجود می‌باشد اما هیچ یک از این بقایا به دانش‌آموزان ناپدید شده مکزیکی تعلق ندارد.
 
والدین 43 دانش‌آموز ناپدید شده از نتایج تحقیقات جدید مطلع نیستند
 
«بیدولفو روسالس» وکیل والدین 43 دانش‌آموز ناپدید شده مکزیکی اعلام کرد که دادستانی مکزیک موکلان وی را از نتایج تحقیقات جدید در رابطه با این پرونده مطلع نکرده است.
 
وی با ابراز تأسف از این موضوع، عنوان کرد: «انریکه پنیا نیتو» رئیس‌جمهور مکزیک پیش از این وعده داده بود که اگر اطلاعات حساس جدیدی در رابطه با این پرونده به دست آمد، این اطلاعات پیش از اعلام عمومی به اطلاع خانواده‌های ناپدیدشدگان برسد.
 
«روسالس» افزود: ما به عقب برگشتیم؛ به زمانی که به توافقات احترامی گذاشته نمی‌شد و کسی برای دردی که خانواده‌های قربانیان متحمل شده‌اند، حرمتی قائل نبود.
 
گروه «کارشناسان میان رشته‌ای مستقل» نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که دادستانی مکزیک توافق برای انجام تحقیقات جدید درباره سطل زباله جنجالی «کوکولا» را زیر پا گذاشته است.
 
بین روزهای 26 و 27 سپتامبر (4 و 5 مهر 93) پلیس «ایگوآلا» به سمت اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان شلیک کرد که مرگ 6 نفر را در پی داشت (یکی از آنان نشانه‌های شکنجه نیز داشت) و 17 زخمی بر جای گذاشت، علاوه بر این 58 دانش‌آموز ناپدید شدند که از این تعداد 15 تن پیدا شده و یکی از آن‌ها نیز جان خود را از دست داده بود.
 
به دنبال این اتفاق در روز 7 نوامبر 2014 ( 16آبان 93) دادستان کل مکزیک در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد تعدادی کیسه زباله با محتوای بقایای انسان در کنار رودخانه‌ منطقه «کوکولا» یافت شده که احتمالا بقایای همان دانش‌آموزان گمشده باشد؛ دست کم 80 نفر به عنوان متهم دستگیر شده‌اند که 44 نفر از آنها افسران پلیس هستند.
 
ناپدید شدن این جوانان خشم مردم جنوب مکزیک را بر انگیخته است؛ از 26 سپتامبر اعتراضات و به چالش کشیدن امنیت کشور در این راستا همچنان ادامه دارد.
 
بر اساس آمار اخیر منتشر شده توسط مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (آی‌آی‌اس‌اس)، مکزیک سومین کشور جهان با بیشترین میزان تلفات انسانی در طول سال 2014 میلادی بوده است.