امین حطیط "سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان و تحلیلگر مسائل نظامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره خروج بخشی از نیروهای روسیه از سوریه گفت: مسکو یکی از حامیان مهم پایان دادن به بحران داخلی سوریه از طریق سیاسی و راهکارهای مسالمت آمیز است. منافع روسیه ایجاب می‌کند که در روند سیاسی با دولت دمشق مشارکت و همکاری داشته باشد. لذا تصمیم مسکو برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه با هدف اعتماد سازی با معارضان سوری صورت گرفته است. این تصمیم، معارضان سوری را تشویق به حضور در مذاکرات ژنو کرد و این بهانه را از آنها گرفت که عملیات نیروی هوایی روسیه در خاک سوریه مانع از تحقق روند صلح و پایان دادن به بحران داخلی این کشور است.

حضور نیروهای روسیه برای تقویت ارتش سوریه بود

این سرتیپ بازنشسته لبنانی افزود: ماموریت اساسی نیروهای روسیه در سوریه این بود که توانمندی‌های مهم و بنیادین گروه‌های تروریستی را تحت فشار قرار دهند و آنها را نابود سازند و ارتش سوریه را در برابر گروه‌های تروریستی تقویت کنند. اکنون این ماموریت انجام شده است و ارتش سوریه درمیدان های نبرد حضور قوی و پررنگی دارد. لذا این مسائل سبب شد تا مسکو تصمیم به خروج بخشی از نیروهایش از سوریه بگیرد.

هیئت معارضان سوری دچار اختلافات عمیقی است

حطیط درباره چشم انداز نشست ژنو گفت: بنده بر این باروم که این نشست نتایج عملی ملموسی به دنبال نخواهد داشت؛ چراکه هیات معارضان سوری دچار اختلافات عمیقی هستند و در موضع ضعف و ناتوانی قراردارند اما دولت دمشق دست برتر را دارد. به هر حال، تغییر و تحولات در عرصه سیاسی و نظامی سوریه و منطقه ممکن است دیدگاه‌های دوطرف را در این دور از مذاکرات یکدیگر نزدیک کند و زمینه را برای مذاکرات سیاسی پر ثمرتر در آینده فراهم سازد.