اعلام خروج نیروهای روسیه از سوریه، همان گونه که انتظار می رفت آغازگر زنجیره ای از تحولات شده که می تواند هم برای سوریه و هم کلیت منطقه دارای نتایج و تبعات متعددی باشد. در همین راستا، برخی منابع خبری مدعی شده اند که کردهای سوریه قصد دارند امروز رسماً فدرالی شدن مناطق شمال این کشور را اعلام نمایند.

خبرگزاری «رویترز» ساعتی پیش با انتشار مطلبی مدعی شده که انتظار می رود امروز در مناطق کردنشین شمال سوریه، وضعیت فدرالی اعلام شود. این موضوع از سوی یکی از مقامات کرد سوری اعلام شده است. 

 

رویترز ضمن انتشار این خبر می نویسد ترکیب شدن سه منطقه خودمختار تحت سلطه کردها در شمال سوریه در قالب یک نظام فدرالی، به مثابه یک پیام هشدار جدی برای ترکیه خواهد بود که نگران است بروز این وضعیت در سوریه، به جدایی طلبی کردها در ترکیه نیز دامن بزند.

 

ادریس نسان، یکی از مقامات دفتر روابط خارجی «کوبانی» (یکی از سه منطقه خودمختار کردنشین در شمال سوریه) گفته اعلام فدرالیسم، به معنای توسعه دامنه خودمختاری است که کردها و دیگران به آن شکل داده اند. به گفته وی، واحد فدرالیستی جدید، «فدراسیون شمال سوریه» نام خواهد گرفت و نماینده تمامی قومیت هایی خواهد بود که در این مناطق زندگی می کنند.

 

این در حالی است که حزب کردهای سوریه (PYD) به خواست ترکیه، از مذاکرات صلح سوریه که در حال حاضر در ژنو سوئیس در جریان است، کنار گذاشته شده اند. گفته می شود که نیروهای این حزب توانسته اند بخش های مهمی از شمال سوریه را از دست داعش خارج کنند و آمریکا روی آن ها به عنوان یک متحد جدی حساب می کند. 
 
کردهای سوریه عملاً کنترل منطقه ای به وسعت 400 کیلومتر را در طول مرز سوریه و ترکیه در دست دارند. آن ها همچنین کنترل منطقه مجزایی را در شمال غرب سوریه در منطقه «عفرین» در دست دارند. 
 
از سوی دیگر، این خبر در حالی اعلام می شود که دولت سوریه، روز شنبه و پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ژنو، بار دیگر ایده فدرالی شدن نظام سیاسی سوریه را رد کرد. با این حال، روسیه، آمریکا و دیگر قدرت های بزرگ دخیل در مذاکرات، گفته اند که نظام فدرالی، یکی از گزینه های محتمل برای آینده سوریه است. طرحی که به عقیده ناظران، در عمل می تواند تجزیه سوریه را به دنبال داشته باشد.