به گزارش پارس به نقل از فارس، مقاله غیرمنتظره که «لبیب النحاس» مسئول روابط خارجی گروهک تروریستی «احرار الشام» در روزنامه «واشنگتن پست» منتشر کرد درخور توجه و تأمل بیشتری در مضمون و زمان انتشار آن است.

«عبدالباری عطوان» تحلیل‌گر برجسته مسائل خاورمیانه و سردبیر روزنامه «رأی الیوم» با انتشار مقاله‌ای در این روزنامه نوشت: اینکه یک روزنامه آمریکایی صدر اخبار خود را به آقای النحاس اختصاص می‌دهد تحول مهمی در نگاه این کشور به این گروه و چه بسا به شریک و همپیمان خود یعنی «جبهه النصره»  صورت دهد؛ شخصی که نماینده یک گروه وابسته به «القاعده» است که این گروه نیز در لیست تروریسم آمریکا قرار دارد.

به گفته عطوان، النحاس در این مقاله از راهبرد آمریکا در سوریه انتقاد و آن را «کاملا شکست خورده» توصیف کرد؛ زیرا این کشور تمایل ندارد از گروه‌های تندرو حمایت کند، از این روی گروه احرار الشام به دروغ یکی از گروه‌های نزدیک به القاعده شمرده شد و اتهاماتی بسیاری به آن وارد شد.

تحلیل‌گر برجسته مسائل خاورمیانه ادامه می دهد: این انتقادات نشان می‌دهد که سرکرده گروه احرار الشام از آمریکا می‌خواهد به طور کلی راهبرد خود را تغییر دهد، از این گروه حمایت مالی و تسلیحاتی کند و همه اتهاماتی را که به آن وارد کرده است از بین ببرد. در واقع این مسئله نشان دهنده تغییر کلی ایدئولوژی این گروه تندرو و چه بسا تغییری در راهبرد جبهه النصره باشد.

وی با اشاره به احتمال ائتلاف احرار الشام با آمریکا می‌افزاید: این مقاله همچنین نشان می‌دهد که گروه احرار الشام آماده است در جنگ علیه داعش با آمریکا ائتلاف کند. النحاس در یکی از بندهای این مقاله می‌گوید: «دولت آمریکا باید بپذیرد که ایدئولوژی افراط‌گرایانه گروهک دولت اسلامی در صورتی شکست می‌خورد که یک [گروه] سُنی داخلی میانه‌رو جایگزین آن شود که سوری‌ها آن را تعیین ‌کنند نه سرویس اطلاعاتی آمریکا».

عطوان با تأکید مجدد بر اهمیت این مقاله تصریح کرد، اهمیت این مقاله بدین سبب است که مقدمات تشکیل ائتلاف راهبردی را میان احرار الشام و جبهه النصره با آمریکا فراهم می‌کند. البته اگر تا کنون چنین ائتلافی تشکیل نشده باشد. این دو گروه مذکور عملا با یکدیگر ادغام شدند و گروه موسوم به «جیش الفتح» را تشکیل دادند که تحت حمایت عربستان، ترکیه و قطر بود تا بتوانند به مرکز اصلی دولت سوریه در «لاذقیه» و ساحل شمالی این کشور برسند. این گروه همچنین در جنوب سوریه نیز مناطقی را در «درعا» به تصرف خود درآورد.

وی با اشاره به پیوستن ترکیه به ائتلاف آمریکا علیه داعش می‌نویسد: بازداشت عناصر تروریستی داعش طی دو روز گذشته توسط مقامات ترکیه و انتشار گزارش‌هایی از توافق آمریکا- ترکیه نشان می‌دهد که جنگ علیه گروهک تروریستی داعش به صورت جدی آغاز شده است؛ توافقی که ورود ترکیه به جنگ علیه داعش بارزترین بند آن است. البته این توافق پس از سفر «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا و سفر «جان آلن» مشاور نظامی رئیس جمهور واشنگتن در پرونده‌های سوریه و عراق به آنکارا صورت گرفت.

این تحلیل‌گر ملی‌گرای عرب، ادامه می‌دهد: آمریکا بتدریج ائتلاف تازه جبهة النصرة و احرار الشام را به عنوان سر نیزه جنگ علیه داعش و دولت سوریه می‌پذیرد. بعید هم نیست که به زودی نام این دو گروه افراطی به صورت ضمنی یا علنی از لیست تروریسم آمریکا پاک شود و جیش الفتح نیز که هسته نظامی اتحاد این دو گروه است جنگی را برای برپایی «امارت مستقل حلب» به عنوان نخستین منطقه پرواز ممنوع آغاز کند که در واقع این مسئله به عنوان پاداشی برای پیوستن ترکیه به ائتلاف جدید علیه داعش است.

این اقدام بدین معناست که ائتلاف چهارجانبه‌ای که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه آن را پیشنهاد داد و شامل سوریه، عربستان، ترکیه، و اردن بود توسط ائتلاف آمریکا عملا از بین رفت.

اما سؤال اینجاست که پاسخ مسکو و پوتین نسبت به از بین بردن این ائتلاف چهارجانبه و پذیرش گروه‌های نزدیک به القاعده توسط آمریکا چگونه خواهد بود؟