در ادامه تحلیل‌ها از اقدام اخیر روسیه در خارج کردن نیروهایش از سوریه، یک پایگاه آمریکایی این اقدام را به موضوعاتی چون آینده ریاست جمهوری بشار اسد پیوند زد.

روسیه پس از چند ماه حملات نظامی به مواضع تروریست‌ها در سوریه که با دعوت دولت این کشور انجام شد، با فرمان ولادیمیر پوتین فرایند خروج بخشی از نیروهای نظامی خود را از سوریه آغاز کرد.

به دنبال انتشار خبر فوق، دفتر ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که اقدام اخیر روسیه به دنبال توافق دمشق و مسکو انجام شده است.

حالا در این ارتباط، پایگاه آمریکایی در تحلیلی با عنوان  «خروج روسیه می‌تواند شرایط را برای خروج اسد (از قدرت) مهیا کند»، اقدام اخیر مسکو را به موضوع کنار رفتن رئیس‌جمهور سوریه از منصبش مرتبط کرد.

«فارین پالیسی» اینطور گزارش خود را آغاز کرد: «سربازان پوتین به دمشق برای شکست دادن شورشیان سوریه کمک کردند. اکنون که روسیه در مسیر خروج قرار دارد،‌ آیا اسد این مسیر را دنبال خواهد کرد؟»

در مطلب این پایگاه آمریکایی آمده است :‌«تصمیم مسکو برای شروع خروج نظامی گسترده، نشان می‌دهد که شاید این کشور به دنبال راهی برای خروج از این منازعه و درگیری است و شاید با دولت سوریه‌ای که توسط فردی غیر از اسد رهبری شود، مشکلی نداشته باشد».

در ادامه این مطلب می‌خوانیم: «اعلامیه ناگهانی روز دوشنبه پوتین مبنی بر اینکه "بخش اصلی گروه‌های نظامی ما خروجشان را آغاز خواهند کرد"، می‌تواند به معنای پایان حمایت بی قید و شرط از اسد باشد و برای خوشبینی درباره اینکه می‌تواند راه‌حلی دیپلماتیک برای کشتار در این کشور وجود داشته باشد، دلیلی نادر باشد».

در این گزارش تاکید شده که حملات چندین ماهه روسیه در سوریه سبب تغییر موازنه قوا در تحولات میدانی به نفع دولت سوریه شده و همچنین در مذاکرات بین‌المللی در میز مذاکرات ژنو سبب تقویت موضع دمشق شده است.

در این مطلب به اظهارات وزیر خارجه سوریه درباره اینکه موضوع ریاست جمهوری سوریه و شخص بشار اسد را تنها مردم سوریه باید تعیین کنند و اینکه استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل حقی درباره تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ندارد، اشاره شده است.

فارین پالیسی نوشت: «این اختلاف نظرات بر سر گستره و دامنه مذاکرات سبب شد که بسیاری از تحلیلگران درباره اینکه نتیجه‌ای از دل نشست بین‌المللی(مذاکرات ژنو) عاید شود، ابراز تردید کنند اما کاهش احتمالی حمایت بالای روسیه از اسد، می‌تواند محاسبه رژیم(سوریه) را تغییر دهد».

در ادامه این مطلب مفصل درباره انگیزه رئیس‌جمهور روسیه هم اینطور آمده است: «بخشی از محاسبه پوتین، شاید تحکیم منافع شخصی خودش در سوریه باشد و در همان حال اشتهای مذاکره‌کنندگان سوریه در ژنو را کم کند».

در همین ارتباط، «کریستوفر کوزاک» تحلیلگر بنیاد مطالعات جنگ گفت: «پوتین شاید این احساس را دارد که در موقعیتی است که از دل مذاکرات کنونی، با حداقل هزینه حداکثر منافع را کسب کند. موضع سرسختانه اسد که سبب بازگشت به درگیری و منازعه شود، این منافع را در درازمدت(برای مسکو) به مخاطره خواهد افکند».