یکی از مشاوران سابق مجلس سنای امریکا می‌گوید مخالفان دولت سوریه از جمله عربستان سعودی و ترکیه «باید بپذیرند» که سیاست آن‌ها در «تغییر رژیم سوریه» ناموفق بوده است چرا که نظامیان روسیه عقب نشینی از این کشور بحران زده را آغاز کرده‌اند.

 

جیمز جاتراس، روز سه‌ شنبه (25 اسفند) در ارتباط با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر خروج نظامی این کشور از سوریه، این مطلب را بیان کرد.

 

روسیه از 30 سپتامبر 2015 ، به درخواست دولت سوریه، کمپین نظامی خود را در این کشور آغاز کرد. همکاری نظامی روسیه ارتش سوریه را تقویت کرده و در آزادسازی مناطق اصلی این کشور از تصرف گروههای تروریستی و ستیزه‌جویان در سراسر این کشور مؤثر بوده است.

 

این فعال مستقر در واشنگتن هشدار داد آن دسته از کسانی که به دنبال تغییر رژیم در سوریه هستند همچنان در امریکا فعالند، اما زمان آن فرا رسیده است که عربستان سعودی و ترکیه بپذیرند این سیاست شکست خورده است.

 

 جاتراس افزود: «گروه‎های  حامی تغییر رژیم در واشنگتن خسته نشده‌اند.... ما نمی دانیم ترکها و سعودی‌ها واقعا چه می کنند؛ آیا آنها از این فرصت برای برگشتن از سیاست شکست خورده خود استفاده خواهند کرد یا خیر؟»

 

وی خروج نظامی مسکو از سوریه را نوعی «تغییر در مناقشه سوریه از مسیر نظامی به یک مسیر سیاسی» دانست و این تحول را «در کل مثبت» و نشانه ای از «موفقیت» کمپین روسیه در این کشور خشونت‌زده ارزیابی کرد.

 

جاتراس همچنین خاطر نشان کرد روسها باید همچنان در آن چه امریکا و متحدانش توافق کرده‌اند، «محتاط» باشند.

 

تصمیم غیرمنتظره مسکو روز دوشنبه چند ساعت بعد از سرگیری مذاکرات صلح میان دولت سوریه و مخالفان در شهر ژنوِ سوئیس، اتخاذ شد.

 

جاتراس همچنین گفت، این حرکت «بر مخالفان سوریه فشار وارد خواهد کرد تا یا با حسن نیت به مذاکره بپردازند و یا توسط داعش و القاعده نابود شوند.»

 

تکفیری‌ها با خشونت و اقدامات ویرانگر در سوریه و عراق انتقاد شدید گروههای حقوق بشری و بسیاری از کشورهای جهان را برانگیخته‌اند.

 

بر اساس گزارش «مرکز تحقیقات سیاست گذاری سوریه»، درگیری و ناآرامی در سوریه، از حدود پنج سال پیش تاکنون بیش از 470 هزار کشته بر جا گذاشته است. با این وجود دیگر گزارشها حاکی از کشته شدن بیش از 260 هزار شهروند سوری در این جنگ است.